maandag 17 februari 2014

Tienminutengesprek

Zo, weer tijd voor een blogje. We zijn net terug van het tienminutengesprek op school van ZL1. Hij doet het prima op school. De juf benoemde expliciet zijn karakter: een stille genieter. Er gaat veel in zijn koppie om en de laatste tijd is hij ook veel bezig met de levensvragen: waarom ben ik hier? waar was ik voor ik geboren werd? waarom gaan we dood?

In de klas is hij niet iemand die ervan houdt om in het middelpunt van de belangstelling te staan, al begint hij de laatste tijd wel wat meer te vertellen in de kring en vindt hij het ook leuk om tikkertje te spelen in de gymzaal. Ook vindt hij het dan leuk als hij de tikker is.

In de klas zijn ze op dit moment bezig met 'jezelf overwinnen', vanuit de godsdienstmethode 'Trefwoord'. ZL1 moest een paar weken geleden als pinguin verkleed voor een optreden, en dat wilde hij niet. Na een flinke driftbui en de daarbijbehorende krijs- en huilpartij is hij toch door de juf overgehaald om zich te verkleden. Dit was een grote overwinning voor hem en daarom kreeg hij ook applaus van zijn klasgenootjes.

Hij houdt er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Hij wil de opdrachten graag goed en bijna op het perfectionistische af, uitvoeren. Dat gaan we wel wat in de gaten houden.

Wat wel wat jammer is, is dat hij niet zo goed had gescoord op de Cito M1 toets rekenen. Hij had een hoge D, dus bijna voldoende. De juf zei dat ze wel wat meer van hem had verwacht, maar hij had met name heel slecht gescoord op het onderdeel meten. Ik heb afgesproken dat ik na de voorjaarsvakantie even de boekjes ga bekijken om te zien waar de fouten gemaakt zijn. Zo kunnen wij hier spelenderwijs wat meer aandacht aan schenken.

Op de Citotoets taal voor kleuters scoorde hij trouwens een B, dus dat was prima. Ook hier ben ik natuurlijk wel benieuwd welke vragen hij fout had. We zullen het zien na de vakantie.

Kortom, we zijn trots op ons ventje!


10 opmerkingen:

  1. Wij gaan zo'n beetje gelijk op, hadden gisteren ook een 10 minutengesprekje. Als ik je stuk zo lees krijg ik het gevoel dat er bij je ZL op school veel verwacht wordt van de kinderen. Dat idee heb ik hier niet (of de juf vertelt het niet). Fijn dat hij het zo goed doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het goed ging. Ik vind dat momenteel er teveel het accent wordt gelegd op extravert zijn, waardoor introverte kinderen als het ware 'niet goed' zijn. Wat is er mis mee met liever niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens. Mijn oudste wil ook niet in de belangstelling staan. Kringgesprek?! Je hoort hem niet hij vertelt zijn verhaal wel als hij gewoon met vriendjes speelt. Nu hij wat ouder is (groep 6) zegt hij dat ook. Het gaat niemand wat aan wat ik in het weekend gedaan heb als ik wil dat mijn vriendjes het weten dan vertel ik het ze wel in de pauze of na school en de rest van de klas gaat het niks aan. Hij wil niet alles maar delen met iedereen alleen met diegene die voor hem belangrijk zijn. Toen zijn opa was overleden wist alleen de juf en zijn drie allerbeste vriendjes het. Heeft de rest niks mee van doen was zijn reactie toen de juf het aan de klas wilde vertellen.

      Verwijderen
  3. Mogen kinderen nog kind zijn in dit land? Citotoets? Reken- en taaltoetsen? Ik begin haast medelijden te krijgen met onze jonge kinderen. Boven jezelf uitstijgen en angsten overwinnen, ik vind het nogal wat hoor op deze leeftijd. Laat ze lekker spelen en daarbij hun sociale vaardigheden ontwikkelen. Het cognitieve deel komt heus wel aan bod als ze eraan toe zijn. In welke groep zit hij, 1 of 2? LC

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt wel mee hoor, die toetsen. Hier vorige week ook het 10 minuten gesprekje. Zoontje zit in groep 1 en hij had ook deze toetsen gedaan. Het is een mooie methode om te kijken of er vooruitgang is. De toetsen zijn leuk vormgegeven en mijn zoontje vind het volgens mij wel leuk om te doen. Hij hoeft alleen een streepje onder het juiste plaatje te zetten.

      Verwijderen
  4. hier ons eerste 10 minuten gesprek gehad vorige week maandag. dochter zit vanaf november op school. gelukkig nog geen cito gehad. ben wel benieuwd hoe ze het doet, maar zou er niet gelijk mee aan de slag gaan, daar is school toch voor ??? :S ze hoeven niet op A niveau te zitten, cito is enkel om tekijken op welk punt ze zitten, niet om op alles een A te scoren toch ?? sorry maar hier krijg ik de kriebels van. het is zeker goed om je kind dingen te leren en te stimuleren.. maar om dat puur op citoonderdelen te doen ? ik snap dat je het speels wil doen en dat vind ik super hoor! en ik oefen ook best dingen met dochter, maar eigenlijk alleen als ze er zelf om vraagt/vragen stelt of over dingen begint zegmaar. zo is ze bezig met letters naschrijven, kan ze haar eigen naam schrijven, enkel omdat ze dat zelf wou en wij het voorgedaan hebben, ze kent hem nu uit haar hoofd en kan het dus zonder voorbeeld, rekent al een beetje, enz. maar alleen uit haar zelf. andere dingen zal ze minder ver in zijn, ook prima toch.. idd het sociaal emotionele is nog zo belangrijk op die leeftijd.. omgaan met klasgenoten enz..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jeetje, tís wat....het lijkt wel of hij nú al moet presteren...laat het kind lekker kind zijn en die lijstjes met wat hij allemaal "moet" kunnen op zijn leeftijd....ja het zal....ieder kind/mens groeit op zijn eigen manier.
    En idd, zoals ook al genoemd, waarom móet iedereen tegenwoordig toch extravert zijn? Wat is er mis aan introvert? Als de wereld vol is met die stuiterende, altijd het hoogste woord willen hebbende extraverten, worden we met zn allen stapelgek toch....Laat iedereen zijn zoals hij/zij is en dat maakt de wereld een stuk kleurrijker lijk mij zo....;)...(zegt een moeder van 50 met 2 jonge volwassen kinderen, waarvan de 1 echt superintrovert is en die lekker is zoals hij is en dat is prima)
    ....nee ik snap dat je het wel in de gaten wilt houden en spelenderwijs wat dingetjes met hem wil oefenen, maar oefen niet te veel....jouw kind moet nog heeeeeel lang naar school en als hij nu al prestatiedruk voelt, dan wordt dat alleen maar erger.
    groetjes, zonnig&zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @wat kosteengezin Waarom leg je de nadruk op dat je kijken wat hij FOUT gedaan heeft, en niet op wat hij GOED gedaan heeft? ik lees dit 2 keer en neem aan dat je je hier niet bewust van bent. Juist zulke dingen kunnen kinderen onzeker maken.

      Verwijderen
  6. Onze zoon zit nu in groep 8 en heeft hetzelfde karakter als jouw zoon! Hij had dezelfde levensvragen als jouw kind op zijn leeftijd. Hij is een stil en rustig kind in de klas. Ook wel een 'vergeten' kind in mijn ogen. Slim, scoort A's op cito's, heeft dus geen aandacht nodig, wordt achterin de klas geplaatst, makkelijk, valt niet op...Ik heb er met de leerkrachten en direktie heel wat gesprekken over gevoerd... Ze zijn het volledig met me eens maar er zijn kinderen in de klas die echt meer aandacht nodig hebben...Sociaal gezien doet onze zoon het prima, heeft een vast groepje vriendjes, is goed in (team)sport, ligt hier ook goed in de groep, maar wel een stil en rustig kind, volmaakt gelukkig met z'n leven. Ieder kind is uniek en heeft z'n eigen karakter!! Thuis is onze zoon wel duidelijk aanwezig en praat veel met ons en broer en zus. Over de citoscore, die zijn aangescherpt dit jaar, scoorde je zoon bij een vorige toets een B, dan kan het zomaar zijn dat hij nu een C heeft...overigens is een kind nog sterk in ontwikkeling en geeft de citoscore alleen een momentopname weer. WMT

    BeantwoordenVerwijderen