donderdag 2 januari 2014

Jaaroverzicht 2013

En nu is het echt tijd om de balans op te maken na een jaar consuminderen en alle uitgaven bijhouden in een spreadsheet. Voor ons erg interessant om te zien waar ons geld nou naar toe is gegaan. Zo kunnen we ook in 2014 beter inspelen op onze uitgaven.

Gedetailleerd jaaroverzicht 2013 in bedragen

Eind 2012 hebben we de bedragen voor de verschillende budgetten geschat. Voor sommige kostenposten is dat goed uitgekomen, bij anderen hebben we een totaal verkeerde schatting gemaakt.

Hypotheek
We hebben 600 euro op jaarbasis bespaard op onze hypotheekuitgaven door te gaan aflossen.

Kinderopvang
Op jaarbasis hebben we bijna 2300 euro bespaard. Dat komt omdat de kinderen vanaf mei 2013 een halve dag minder naar het kinderdagverblijf gaat en omdat ZL1 naar de BSO gaat.

Boodschappen
We hebben 90 euro meer uitgegeven dan begroot. Een budget van 300 euro per maand voor eten en drinken is prima, maar dan moet je je wel strak aan je begroting houden. Met name in de zomermaanden is het erg lastig om ons aan het budget te houden. We barbecuen meer, en dat hangt weer af van het weer. Het doen van wekelijkse boodschappen is dan lastiger, waardoor we meer geld uitgeven.

Huishoudelijke artikelen
Hier zijn we net boven het budget gekomen. In 2014 hopen we hier binnen te blijven, omdat we minder geld uitgeven aan wegwerpluiers.

Uitjes en vakanties
Hier hebben we geld aan overgehouden. En dat hadden we na onze zomervakantie niet verwacht. In 2013 hebben we 1150 euro uitgegeven aan dagjes uit, vakanties en andere leuke dingen. Vooral de laatste maanden van het jaar hebben we niet zoveel uitgegeven.

Tijdschriften en abonnementen
Hier hebben we ook een kleine 100 euro overgehouden. We hebben de postcodeloterij opgezegd. We hebben alleen geld uitgegeven aan het biebabonnement, de speel-o-theek en het speelpark hier in de buurt.

Uit eten
We hadden 600 euro begroot, maar nog niet de helft hiervan uitgegeven. We hebben maar weinig op terrasjes gezeten dit jaar en vaak ons eigen eten en drinken meegenomen. Dat blijven we doen, want het is zo een makkelijke besparing.

Kadootjes
Dat hebben we echt totaal verkeerd ingeschat. We zijn dik over ons budget heengegaan, en dus hebben we in 2014 hier meer geld voor gereserveerd.

Kleding
Hier hebben we ook behoorlijk aan overgehouden, en 100 euro per maand voor 3 kinderen is dus ruim voldoende. Dat zal nog wel veranderen de komende jaren. In ieder geval hebben we minder geld gereserveerd in 2014 voor kleding. Trouwens, in dit uitgegeven bedrag heb ik ook wasbare luiers van 200 euro meegeteld.

Spaargeld
Niets te melden, gewoon alles gespaard wat we begroot hebben.

Verzekeringen
Ook aan overgehouden. Dat komt omdat we een ruwe schatting hebben gemaakt toen we de spreadsheet invulden.

Vervoer
Hier hebben we 70 euro te kort. Voor vervoer rekenen we eigenlijk alleen maar de brandstof voor gezamenlijke uitjes. We hebben allebei een auto nodig voor ons werk en dat betalen we dus ook van onze eigen rekening. Daar ontvangen we dan ook de reiskosten op. Ik denk dus niet dat dit een representatief budget is voor onze lezers.

Huis en inrichting
Hier hebben we 1000 euro aan overgehouden. Dat geld reserveren we voor 2014, dan willen we wat schilderwerk gaan doen.

Energie
100 euro te veel uitgegeven. Dat is zuur, want we zijn heel bewust met energie en proberen ook de temperatuur niet hoger dan 19 graden te hebben. De kosten zitten vooral in een verkeerde overstap op een verkeerd moment (net na de winter) en omdat de warmtepomp kapot was en we een rekening van dik 100 euro kregen.

Heffingen
Dat hebben we nou echt goed ingeschat. 4 euro binnen budget gebleven!

Onvoorziene uitgaven
Tja, dat is natuurlijk de vergaarbak van alle uitgaven die we niet ergens onder kunnen plaatsen. Gingen we aan het begin van 2013 uit van 50 euro per maand, zijn we aan het eind van 2013 1000 euro boven budget gekomen. Dat komt door een megarekening van de de ambulance, maar ook omdat we Sinterklaascadeautjes hier ook onder hebben gezet en nog een aantal andere rekeningen. In 2014 reserveren we meer geld voor 'onvoorzien'.

In totaal hebben we in 2013 een dikke 58.000 euro uitgegeven, terwijl we aan inkomsten 61.600 euro hebben gekregen. Dat inkomen is gebaseerd op inkomsten uit werk, maar ook de kinderopvangtoeslag en kinderbijslag tellen we mee.

Goed, we hebben in ieder geval een start gemaakt en we weten nu waar ons geld blijft. Daar zijn we heel blij mee en we hebben nu iets waar we verder mee kunnen. Het zal een sport worden om nu iedere maand minder uit te geven dat dezelfde maand een jaar eerder. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Jaaroverzicht 2013

Hierboven is nog hetzelfde overzicht te vinden in de bekende staafdiagram.

19 opmerkingen:

1. Goed ingeschat hoor!! helemaal mee eens dat je op de post "uit eten" op een snelle manier kan besparen. Jullie kinderen worden groter en dan is het zo gek nog niet om de post kleding niet te verlagen, maar zo te houden. Onze kinderen zijn inmiddels ouder, dus ik spreek uit ervaring. Knap dat jullie voor inrichting zo weinig hebben uitgeven. Ik vraag me alleen nog even af waar een kapotte computer, wasmachine, koelkast e.d onder valt. Het lijkt nu of er dit jaar helemaal niets vervangen is.
    De ziektekostenverzekering houden jullie hier buiten? Ik zie namelijk nergens eigen bijdrage voor huisarts en tandarts.

Heel veel succes het komende jaar. Jullie inspireren me enorm. Het consuminderen is hier door echt een sport geworden :-)

Reacties
    1. We hebben geen rekening gehouden met het vervangen van kapotte apparaten. Dat zal van onze spaarrekening moeten komen. Sowieso hebben we afgelopen jaar niets vervangen, wel een rekening gehad van reparatie van de warmtepomp. Die staat bij 'water en elektriciteit'.
      Ziektekosten vallen bij 'verzekering'.

Verwijderen
  2. Pfffff wat jullie uitgeven voor kinderopvang dat geven wij maandelijks voor alles uit.

BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou je kan veel zeggen, maar dat ziet er ook erg goed allemaal uit hoor. Je hebt alles prima onder controle.

BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou je mag terecht trots zijn hoor.
    Overigens zie ik niet zo snel een post voor reparaties en vervanging(of ik kijk niet goed).
    Je rekent de reparatie van de waterpomp nu bij energie, maar is eigenlijk reparatie/vervanging. Toch wel handig om dat apart in te plannen. Ook koelkast stofzuiger en auto, fiets of het bankstel kunnen aan reparatie of vervanging toe zijn.

Reacties
    1. Ja, je hebt gelijk. We passen het aan in de spreadsheet voor 2014.

Verwijderen
  5. Bedankt voor het delen van jullie jaaroverzicht.
    Ziet er erg goed uit! Knap ingeschat en succes voor het nieuwe jaar met het budgetteren van jullie uitgaven. Wij doen het op ongeveer dezelfde manier en hebben nu ook het eerste jaar erop zitten. Bevalt ons erg goed.

BeantwoordenVerwijderen
  6. idd die opvang is erg duur. Is dat altijd zo in Nederland? Bij ons is dat toch goedkoper *en ik vind dit dan al duur genoeg :p*

Reacties
    1. Ja, dit is wel een normale prijs voor een kinderdagverblijf. De uurprijs is hier ongeveer 6,80, zo uit mijn hoofd. Je krijgt natuurlijk wel een deel terug van de belastingdienst.

Verwijderen
  7. Het ziet er allemaal goed uit. Fijn dat het jullie gelukt is om binnen het budget te blijven. Wij zijn er ruim 900 euro overheen gegaan. En nog eens 900 voor kleding.

BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vroeg me af wat jullie allemaal onder verzekeringen rekenen, het lijkt me zo weinig per maand? Ziektekosten, 2 auto's, huisverzekeringen..Of wij moeten onze verzekeringen nog eens onder de loep nemen.

Reacties
    1. Daar wil ik binnenkort een blog over schrijven. We rekenen nu zorgverzekering en de brand, opstal, reis en autoverzekering eronder.

9. Hoi daar,

Goed bezig!
    Hebben jullie inderdaad nog ruimte om op energie te besparen?
    Ik weet jullie grootte van woning niet maar wij zijn dit jaar voor energie en water om en nabij de 1000 euro kwijt. 72 euro Eneco en zo'n 12 euro water per maand.
    Hoe doen jullie dat nu met verzekeringen inderdaad? elk kwartaal wordt er zo'n 200 euro meer betaald. Is dat voor het huis.auto opstal opbouw etc?

En waar staan jullie gemeentelijke belastingen in verwerkt?Bij ons is dat ook weer 800e per jaar aan OZB, riool en afvalheffing.
    Gr,
    Wim

Reacties
    1. O ja, dat laatste staat natuurlijk bij heffingen:)!

Verwijderen
    2. Klopt, dat laatste staat bij heffingen. Verzekeringen staan voor zorgverzekering en de inboedel, opstal, reis, aansprakelijkheids en autoverzekering.

Verwijderen
  10. Ben benieuwd naar je antwoorden op bovenstaande vragen!