vrijdag 27 december 2013

Jaaroverzicht deel 1

In deze blog wil ik alvast even terugkijken op het jaar 2013. Het financiële jaaroverzicht zullen jullie vast maandag of dinsdag krijgen, maar ik vind het ook leuk om terug te kijken hoe het ons dit jaar als gezin is vergaan. Welke bijzondere dingen zijn er gebeurd, wat heeft het consuminderen ons opgeleverd dit jaar en hoe is onze levensstijl veranderd?

In januari zijn we gestart met deze blog. Sinds de zomer van 2012 zijn we al wel begonnen met consuminderen en in december 2012 hebben we het boek Hypotheekvrij! van Gerhard Hormann gelezen. Dat boek gaf ons het laatste zetje om actief aan de slag te gaan met het aflossen van de hypotheek. Met name ML houdt zich veel bezig met de hypotheek en VL is bezig met de spreadsheet en met het besparen en consuminderen op de huishoudelijke dingen. In januari hebben we vooral blogs geplaatst over onze spreadsheet waarin we uitleggen hoeveel geld we maandelijks denken uit te geven.

In februari gaan we daar vrolijk mee verder. Het consuminderen gaat ons goed af en we houden ons makkelijk aan de budgetten. We kregen echter ook te maken met een enorme rekening van de zorgverzekeraar voor het ritje met de ambulance tijdens de bevalling van DL.

Begin maart hebben we genoten van een hele mooie lentedag! Jeetje, ik kan er zelfs nu nog steeds van dromen! Het was gewoon een hele fijne dag. De eerste lentedag: we kijken er nu alweer naar uit! Het geeft ook goed aan dat je het meest geniet van de gratis dingen die op je pad komen.
Maart eindigde echter wel koud en nat, brrr. Het zorgde er wel voor dat we ons bewust werden van ons energieverbruik.

In april leek het er dan eindelijk op dat de lente was begonnen. Ook leerde ZL1 fietsen zonder zijwieltjes en dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker. Hij kon al vrij snel fietstochten maken van zo'n 3 km enkele reis en dat maakt dat ML of VL wel makkelijker met drie kinderen kan gaan fietsen. Als je namelijk drie kinderen mee moet nemen op je eigen fiets, is dat wel eens stuk zwaarder. Nu zit DL gezellig voorop en ZL2 achterop en ZL1 fietst ernaast.

Mei was een drukke maand voor ons. Onze zoontjes zijn allebei jarig in mei. Ook werd ZL1 verwacht op de basisschool wat ervoor zorgde dat ons leven behoorlijk veranderde. We moesten rekening gaan houden met schooltijden en daar ook ons werk op gaan aanpassen. Sowieso is het best omschakelen als je niet gewend bent aan een ochtendspits en het 'op tijd' staan.
Ook zijn we sinds eind mei begonnen met wasbare luiers.

In juni zijn we gestart met een broodbakexperiment, maar dat is helaas mislukt. Het was gewoon niet lekker, te droog en te klein. Ook zijn we er in juni achtergekomen dat er op andere fora over ons wordt gepraat. Grappig om dat weer terug te lezen!

In juli zijn we heerlijk op vakantie geweest en hebben we twee weken volop zon gehad. Het was juist de zon wat ons besloot twee dagen eerder weer naar huis te vertrekken, we wilden graag weer even genieten van ons koele huis.

Ook in augustus hebben we genoten van het mooie weer en was het consuminderen weer even op de achtergrond geraakt. We vinden het heerlijk om te barbecuen, en de boodschappen daarvoor zijn toch wel wat duurder. En wat smaakt een koude rosé lekker op een warme zomerdag!

Daarom moesten we in september weer omschakelen en zijn we ook weer actief gaan consuminderen. We zijn weer de boodschappen 1 keer per week op een avond gaan doen.

In oktober hebben we ons aflosdoel: 22.700 euro gehaald!!

In november begonnen de Sinterklaascadeautjes binnen te stromen. We schrokken er wel van toen we er achter kwamen dat we voor 400 euro aan Sinterklaascadeaus hebben uitgegeven. Wel hebben we genoten van de gezelligheid tijdens het schoen zetten en pakjesavond. Wat fijn om dan allemaal bij elkaar te zijn.

In december zijn we verder gegaan met de gezelligheid. Wel is december een drukke maand. December is niet eens een heel dure maand, want die meeste kosten maak je al in november. Wel vinden we het erg leuk om in december de kerstmarkt in Duitsland te bezoeken. Dat gaan we volgend jaar zeker weer doen!

Over het hele jaar gezien zijn er zeker dingen die we veranderd hebben. Zo zijn we gestart met wasbare luiers, koken we steeds minder uit pakjes en zakjes en gaan we bewust om met elektriciteit en water.

Morgen wil ik graag een blog plaatsen over onze goede voornemens voor 2014!

4 opmerkingen:

1. En zo is het jaar snel om............

BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe het allemaal gaat, jullie doen het super!
    Ik benieuwd naar jullie voornemens!

BeantwoordenVerwijderen
  3. Genoten van jullie blogs en mijn eigen voordeel er mee gedaan. Alvast een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2014

BeantwoordenVerwijderen
  4. Volg jullie vanaf het begin,zo goed hoe het jullie vergaat!!
    Ik zelf krijg het maar niet op de rit
    helemaal door werkeloosheid van mijn man toch maar net als jullie een lijst proberen te maken,succes met jullie blog en ik blijf volgen
    Groetjes JD