maandag 18 november 2013

Leaseauto vs eigen auto

Jaren lang heeft ML in een leaseauto rondgereden. Eerlijk is eerlijk, een leaseauto is vooral voor privé gebruik ideaal. Zonder na te denken in de auto stappen, overal heen rijden. Dagje hier, dagje daar. Wanneer de auto naar de garage moet, hoef je je geen zorgen te maken om eventuele kosten. Alles is geregeld.

Maar naast de voordelen van een leaseauto zitten ook nadelen. Zo wordt er van de leaserijder altijd verwacht dat hij als taxi fungeert. Je rijdt immers gratis in een lease auto. Toch kost een beetje leaseauto netto al gauw zo'n €10 per dag. Ook als je niet rijdt.

Ongeveer 3 jaar geleden heeft de werkgever van ML besloten de leaseauto's de deur uit te doen. Iedereen die een leaseauto had, mocht zijn/haar contract uitrijden en kreeg daarna een compensatiebedrag voor het feit dat er geen leaseauto meer in de arbeidsvoorwaarden werd opgenomen. Van dat bedrag, ongeveer €350 (bruto) kunnen dan de verzekering en wegenbelasting betaald worden. Daarnaast krijg je voor elke gereden kilometer (ook woon-werkverkeer) €0.19.

Deze €0,19 per kilometer zijn volgens mij gebaseerd op oude gegevens en zouden door alle inflaties allang omhoog bijgesteld moeten worden. En omdat ik benieuwd was of je een auto kan onderhouden met €0,19 per kilometer, heb ik de kosten voor de auto (onderhoudsbeurten, brandstof, olie, reparaties, etc) voor zowel alle zakelijke als privé kilometers voor dit jaar in een spreadsheet ingevoerd.

Kosten brandstof €2.767,51
Kosten onderhoud €407,22
Kilometervergoeding €5.619,15
Totaal overgehouden €2.445,12

Daarnaast bespaar je natuurlijk ook nog vrij veel geld doordat je geen leaseauto en dus geen bijtelling meer hebt. Wanneer we exact dezelfde auto zouden leasen, zouden we netto per maand ruim €1000 moeten betalen, maar wanneer we genoegen zouden nemen met een wat kleinere auto zouden we waarschijnlijk uitkomen op maximaal €400 netto per maand.

Het jaar is nog niet helemaal voorbij, maar als dit een goed gemiddeld jaar is, dan zou een eigen auto ten opzichte van een leaseauto in ons geval zo'n €7.500 per jaar besparen. Echter, het grootste nadeel van een eigen auto in plaats van een leaseauto is dat dit niet gegarandeerd is en dat er maar een dure reparatie met de auto hoeft te gebeuren en dan hou je ineens veel minder over. Daarnaast moeten we, met het huidig aantal kilometers, wel elke 3 tot 4 jaar een flink bedrag betalen om weer een nieuwe auto te kunnen betalen.

28 opmerkingen:

  1. Die 19ct is gebaseerd op het maximaal belastingvrij te vergoeden km bedrag. Anders moet je belasting gaan betalen over je km vergoeding.
    De reden waarom bij ons de lease auto's blijven (en ook huur auto's verplicht zijn boven de 50 km e.r.) de verzekering, als er tijdens een dienstrit iets gebeurt komt dit tenlaste van de verzekering van de eigenaar en dat kan je heel veel no-claim schelen en je nog jaren achtervolgen. Om hier geen geode over te krijgen: voor de veel rijders een leaseauto en voor de af en toe rijders een huurauto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dus de besparing is het bedrag dat je kunt sparen voor een nieuwe auto?
    Het valt me mee. Ik vind die 19 cent zo achterhaald, dat ik eigenlijk dacht dat het nog niet eens voldoende was voor de brandstofkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind die 19 cent ook een achterhaald bedrag. Dat bedrag komt nog uit 2006. In 1985 was het nog 27 eurocent. De brandstofprijzen en de kosten voor onderhoud en een nieuwe auto zijn sinds 1985 allemaal flink gestegen.

      Verwijderen
    2. In 1985 was de euro er nog niet dus was het toen omgerekend iets meer dan 12 cent ?

      Verwijderen
  3. Leuk die berekening maar waar staat wegenbelasting en afschrijving ? En dan maar eens kijken wat er na de streep over blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wegenbelasting en verzekering wordt betaald uit de leaseauto-compensatie regeling die ik van de werkgever ontvang. Ik ga ervan uit dat de restwaarde van de auto 0 is. Wanneer je dan 4 jaar rondrijdt met een eigen auto ipv een leaseauto, dan kun je dus elke 4 jaar een auto van €30.000 kopen. In de praktijk zal er altijd wel een restwaarde overblijven en dat zijn de meevallers waarmee je de tegenvallers (grotere reparatie) van kan betalen.

      Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een leaseauto, maar een eigen auto is, met de compensatieregeling van de werkgever, zo slecht nog niet. Bovendien ben je dan helemaal vrij om te kiezen wat je wil rijden.

      Verwijderen
  4. Als je een middenklasse 14% auto kiest, ben je maar 150 euro netto per maand kwijt, daar rij je echt niet zelf voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de laatste jaren van de leaseauto konden we alleen nog maar kiezen uit 20% modellen en ook allemaal twv minimaal €35.000 en dan kom je al gauw op €400 per maand aan bijtelling.

      Verwijderen
    2. 20% van 35.000 = 7.000. Dat moet je bij je jaarinkomen optellen en belasting over betalen, laten we zeggen 42% = 2.940 per jaar. Delen door 12 = 245 euro netto per maand.

      Verwijderen
  5. Er missen wat belangrijke onderdelen in je sommetje... Je rekent (wellicht bewust?) alleen met de 'lopende kosten'. Als je aanschaf (wellicht zelfs financiering) en afschrijving meerekent wordt het plaatje heeeeel anders. En vergeet de verzekering niet en waarschijnlijk betaal je ook motorrijtuigenbelasting.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de berekening ook niet helemaal kloppen. Je moet de aanschafwaarde en bijbehorende afschrijving ook meenemen. Daarnaast zullen de onderhoudskosten gedurende de komende jaren meer toenemen.

    In het algemeen kun je zeggen dat leasen goedkoper is dan dezelfde auto privé rijden. Alleen als je een veel oudere auto zou willen rijden dan je lease-auto of een veel kleinere nieuwe auto privé zou willen rijden is privé rijden goedkoper

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben me uiteraard bewust van het feit dat we nu relatief lage onderhoudskosten hebben voor het aantal gereden kilometers. De blog geeft alleen aan wat we dit jaar hebben overgehouden aan de kilometervergoeding en wat we hebben uitgegeven aan brandstof en onderhoud.

      En inderdaad, over het algemeen zal een leaseauto bijna altijd goedkoper zijn als je in een nieuwe auto rond wil rijden. Maar wanneer je genoegen neemt met een occasion van bijvoorbeeld €500, dan valt er best veel winst te behalen door je leaseauto te vervangen met een privé auto.

      Met compensatieregeling (netto zo'n €200 per maand), kilometervergoeding (ongeveer €600 per maand) en besparing doordat de leaseauto de deur uit is (€400 per maand), kunnen we dus voor €1200 per maand prima privé rijden. Je kan hiermee elke maand je barrel van €500 vervangen en dan nog geld overhouden.

      Verwijderen
    2. Je kunt natuurlijk niet een gloednieuwe dure lease-auto vergelijken met een occasion van 500 euro. Tuurlijk zul je dan goedkoper uit zijn in vergelijking met die dure gloednieuwe lease-wagen.


      Verwijderen
    3. Daarom zei ik ook dat een leaseauto in het algemeen goedkoper is, maar bij een privé auto heb je de keuze om het goedkoper te maken. Wanneer je er voor kiest om in een oude auto rond te willen rijden, kun je dus een hoop geld besparen ten opzichte van een leaseauto.

      Verwijderen
  7. En wat voor auto rijdt je man dat die 1000 euro netto (!!) betaald voor zijn auto. Dan hebben we het al snel over een auto in de klasse van BMW 7-serie danwel Audi A8

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een auto met een catalogusprijs van €53.000 en met een bijtelling van 25% als we hem zouden leasen. De leaseauto die we hiervoor hadden zat op een catalogusprijs zat rond de €25.000.

      Verwijderen
    2. Dan kom ik toch echt uit op een bruto (!!) bijtelling van ongeveer 1000 euro en geen netto bijtelling. Dat scheelt 500 euro per maand.

      Verwijderen
    3. Bij mijn werkgever had ik een flinke eigen bijdrage moeten betalen bij een auto van €53.000 en dan kom je al gauw op €1.000 netto (!!) per maand.

      Verwijderen
    4. Dan wordt de vergelijking wel erg snel positief voor privé rijden. 1.000 euro netto is schofterig duur. Ik zit met mijn Volvo V60 al op 400 netto (ik moet ook een eigen bijdrage betalen) en dat vind ik al serieus aan de hoge kant.

      Verwijderen
    5. De Volvo V60 heb je al vanaf €32.000 en gaat door tot boven de €60.000. Er zit dus ook een groot verschil in eigen bijdrage en bijtelling in de uitvoering die je kiest.

      Het komt er gewoon op neer dat als je luxe en nieuw wil rijden, kun je beter leasen, accepteer je een oude auto, dan kun je flink besparen als je de leaseauto vervangt door een oude auto.

      Verwijderen
  8. het is maar wat je gewend bent, ik vind het onzin om je auto om de 4 a 5 jaar in te ruilen voor een nieuwe of nieuwere. wij rijden nu al 10 jaar in een auto van 1998 en we gaan volgend jaar nog niet inruilen hoor. het ding brengt ons waar we heen willen, heel frankrijk er mee doorgereden afgelopen jaren en man rijdt elke dag ermee naar zn werk( afstand 30 km). volgens mij is dit nog steeds de goedkoopste manier van autorijden, gewoon net zolang doorgaan tot het niet meer kan en dan pas overgaan op een nieuwe of nieuwere :)..oja het is een mitsibushi spacestar, dus geen klein autootje vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien had ik beter kunnen zeggen dat we zo'n 300.000 kilometer met een auto willen rijden voordat we hem inruilen. Sommige mensen doen daar 10 jaar over, anderen 5 jaar. Wij behoren momenteel tot deze laatste groep.

      Verwijderen
    2. ik heb ook even uitgerekend, wij rijden gemiddeld 20.000 km per jaar. dus 200.000 in 10 jaar tijd :)

      Verwijderen
  9. Wij hebben bewust vorig jaar een kleinere (nieuwe) auto gekocht. Nu rijden wij gelukkig geen 60.000 (!) km. per jaar, maar slechts 12 tot 15 duizend.
    Zelf heb ik nu ook even een berekening gemaakt. Dan kost deze auto ons, inclusief wegenbelasting, benzine geld, verzekering, onderhoud en reservering voor een nieuwe auto over 10 jaar, 4516 euro per jaar. Oftewel 377 euro per maand. Dit is nog exclusief de kilometervergoeding, maar die is bij ons niet zo hoog. Ik geloof iets van 90 euro per maand. Dat vind ik erg meevallen! Hierbij heb ik 1000.00 euro per jaar gereserveerd voor onderhoud. De eerste jaren verwacht ik nog nagenoeg geen onderhoudskosten. Ook omdat onze auto pas een beurt nodig heeft, wanneer deze dat zelf aangeeft. In ons geval dus niet elk jaar. Dus daarmee sparen we voor de duurdere jaren.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap iets niet in je berekening. Je geeft aan dat je 2767 uitgeeft aan brandstof en ongeveer 60000 km/jaar rijdt. Ik neem aan dat je diesel rijdt. Volgens mij moet je dan tussen de 4800 en 5500 euro uitkomen afhankelijk van je verbruik. Hoe zit dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 60.000 was eigenlijk een pure gok. Als ik het aan de hand van de brandstofkosten bereken (we rijden 1 op 20), dan komen we op ongeveer 50.000 kilometer uit aan het einde van dit jaar. De eerste 2 maanden van het jaar hadden we overigens veel minder woon-werkverkeer dan de overige maanden. Volgend jaar zouden we wel eens dichter bij de 60.000 kunnen uitkomen.

      Verwijderen
  11. @Wat Kost Een Gezin:
    als je serieus iets wil toevoegen op zo'n forum, kun je beter eerst berekenen en dan pas schrijven. Zomaar iets gokken voegt niks toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als u overweegt om een auto voor leasing te krijgen, bent u er zeker van dat u elke storing aankan, zelfs wat u het minst had verwacht. Je weet hoe het soms uitpakt: je hebt net een gloednieuwe Mazda (of Ford, of anders) gehuurd, deze bij het huis van je geparkeerd en meteen de volgende dag is er een eikel in je auto gestoten. Natuurlijk, wat voor schade je leaseauto ook zou hebben, je zou alles kunnen repareren zonder al te veel geld uit te geven aan de auto-onderdelen door ze via deze website te kopen https://goo.gl/k5k2y5 Maar toch stel ik voor dat het een betere optie is om een gebruikte auto te kopen

    BeantwoordenVerwijderen