zaterdag 2 november 2013

Onze uitgaven van oktober 2013

In deze blog wil ik weer eens uitgebreid onze uitgaven van de afgelopen maand toelichten. Om te beginnen een overzicht van alle uitgaven van het afgelopen jaar:

Uitgaven 2013

Het getal helemaal rechtsonder op bovenstaande uitsnede geeft aan dat we nu ruim €2.000 minder hebben uitgegeven dan begroot. Daarbij moet ik nog wel de opmerking maken dat we natuurlijk nog wel €22.700 hebben uitgegeven aan extra aflossingen op onze hypotheek en dat hebben we hier niet in opgenomen.

Uitgaven Oktober 2013

Hierboven de uitgaven van oktober visueel weergeven in een grafiek.

Jaaroverzicht 2013

De hypotheek gaat gestaag omlaag. In januari betaalden we nog 1651 euro per maand, in oktober is er  1560 euro afgeschreven. We besparen dus bijna 100 euro per maand op de hypotheek, dankzij het aflossen.

Voor de kinderopvang is het bedrag gelijk gebleven, 980 euro per maand.

Voor de boodschappen zijn we 3 euro boven budget gegaan. Het was een lange maand, maar we hebben het best goed gedaan. Het heeft zeker weer geholpen om 1 keer per week de boodschappen te doen, en dan 's avonds na het eten. Dat houden we erin.

Voor huishoudelijke artikelen zijn we 2 euro boven budget gegaan. Ook netjes gedaan.

We hebben deze maand 7,50 euro uitgegeven aan uitjes en vakanties. Prima gedaan, zeker omdat we de herfstvakantie net hebben gehad waarin we veel leuke dingen hebben gedaan.

We hebben wat meer geld uitgegeven aan tijdschriften en abonnementen. We hebben de halfjaarlijkse ouderbijdrage van zo'n 23 euro maar hier ingedeeld. Volgend jaar maar een extra budget maken met 'schooluitgaven'. 

We hebben 27 euro uitgegeven aan 'uit eten.' We zijn in de vakantie bij de gele M geweest en we hebben bij de Ikea koffie met gebak gehad. 

Voor de cadeautjes hebben we 82 euro uitgegeven. Dat klopt eigenlijk niet helemaal, want hier zitten ook al een paar Sinterklaascadeautjes bij voor de kinderen. Eigenlijk was oktober helemaal niet een dure maand qua verjaardagen.

Voor kleding hebben we 41 euro uitgegeven. Prima dus.

Over spaargeld niets bijzonders te melden. 

Verzekeringen: we betalen de zorgverzekering in 1 keer, dus het gehele maandbedrag. We zetten wel elke maand een bedrag opzij.

Vervoer: dit is altijd wat lastig, omdat we allebei zelf de brandstof voor onze auto's betalen en we dus ook de reiskosten voor de auto's op onze eigen rekening ontvangen. Hier moeten we volgend jaar toch iets op gaan bedenken.

We hebben 47 euro uitgegeven aan huis en inrichting. Dit betreft 20 euro voor de glazenwasser en daarnaast dus nog 27 euro  wat we bij de Ikea hebben uitgegeven aan geurkaarsjes, drie voorraadbussen en nog wat prulletjes. Je komt bij de Ikea altijd met meer weg dan je vooraf had bedacht. 

Voor elektriciteit hebben we deze maand 120 euro betaald. Water wordt ieder kwartaal afgeschreven van de rekening. 

Telefonie is 51 euro. Prima dus.

Heffingen: 131 euro deze maand. Ongeveer 90 euro voor de gemeentebelastingen, wat altijd in 10 termijnen afgeschreven wordt. Daarnaast nog bijna 40 euro voor de waterschapsbelasting. Dat wordt met ingang van oktober ook in 10 termijnen afgeschreven. 

De onvoorziene uitgaven zijn dit keer 30 euro voor de kapper. Volgend jaar hebben we een budget voor 'persoonlijke verzorging', waar ook de kapperskosten onder gaan vallen. 

We zijn best tevreden over de uitgaven van deze maand. We zijn weer bewust boodschappen gaan doen wat voor ons goed werkt. Daarnaast zijn we ook weer wat punten tegengekomen die we gaan verwerken in onze spreadsheet voor 2014.

Zo gaan we alweer de laatste twee maanden van 2013 in. Wat vliegt zo'n jaar toch voorbij!



19 opmerkingen:

  1. Ik heb voor mijzelf een excelbestandje gemaakt met de inkomsten en uitgaven.Maar jullie overzicht geeft meer inzicht in de uitgaven. Neem jullie schema over heb ik meer grip op de financiën. Net ingang van maart val ik terug in inkomsten i.v.m. ontslag. Dus nog beter boekhouden dus ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Minke,

      Je kunt ons excellbestand ook vanaf deze blog downloaden: http://www.watkosteengezin.nl/2013/03/onze-spreadsheet.html

      Succes met consuminderen en we hopen dat je snel weer een baan vindt!

      Verwijderen
  2. Zelf vind ik AFAS personal echt een uitkomst. Wij pinnen werkelijk alles, je hoeft alleen maar je rekeningen te downloaden via internet bankieren en hij deelt het zelf in. Hij weet bijv. Geteten bij de Grote M valt onder uiteten. Je kunt ook zelf categorieën aanmaken. Je kunt zelf bonnetjes aan transacties hangen (handig voor garantie) Bonnetje scannen en eraan hangen. Indien je bijv. bij de Hema hebt gegeten en kleding hebt gekocht, kun je de transactie 'splitsen' en zelf categoriseren. Hij maakt mooie grafieken en taart diagrammen zodat je kunt zien wat je waaraan uitgeeft. Wij vinden het echt super!! Maar tegelijkertijd ook schokking omdat er bij ons meer uitgaat dan erin komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nog nooit met AFAS gewerkt, dus we kunnen er niet over oordelen. We vinden het erg prettig werken met onze spreadsheet. Het is natuurlijk wel erg handig dat AFAS automatisch je pintransacties verwerkt, maar omdat wij de bedragen zelf nog met de hand moeten intypen, zien we nog een keer extra wat we hebben uitgegeven en waar het geld naar toe gaat. We worden zo bewuster van onze uitgaven.

      Verwijderen
    2. Dat is waar, dat het je bewuster maakt, maar je bespaard er een hoop tijd mee. Ik merk wel dat bij de winkels waar je niet vaak komt en dus nog moet categoriseren je altijd bij moet nadenken: "Wat hebben we ook al weer gekocht?" Zeker als je het maar 1 keer per maand bijhoud, of met zijn tweeën geld uitgeeft. Maar we komen er meestal wel uit. Wij bewaren ook niet alle bonnetjes even goed moet ik eerlijk zeggen, dus met de hand bijhouden zou denk ik niets voor ons zijn. Dan rekenen we ons misschien wel rijk, terwijl dat niet het geval is. Of houden jullie wel het internet bankieren ernaast? Je krijgt tenslotte ook niet van alles een bonnetje (automatische incasso's).
      Waar gaat jullie voorkeur eigenlijk naar uit: Alles in een keer betalen voor het hele jaar en korting pakken, of alles per maand/kwartaal? Qua verzekeringen, contributies e.d. Ik vind het moeilijk om te kijken wat je per maand eraan uitgeeft (kun je in AFAS wel mooi zien) maar je houd er in je uitgaven automatisch minder rekening mee. Hebben jullie echt een spaarpotje voor dit soort uitgaven? Hoe houden jullie er rekening mee in je overzicht?

      Verwijderen
    3. Het werkt voor ons niet om elke maand de spreadsheet in te vullen. In augustus en september zijn we er wat losser mee om gegaan, en dan merk je toch dat je geen grip hebt op je budget. We zijn ook ruim over ons boodschappenbudget heen gegaan in die maanden.
      Ik durf zelfs wel te stellen dat als je maandelijks de spreadsheet invult, je het dan beter helemaal niet kunt doen, omdat je zo niet de kans hebt om bij te sturen mocht je over een budget heen gaan.

      Het bijhouden van internetbankieren vind ik heel belangrijk. Ik log bijna elke dag in om te kijken hoe het ervoor staat. Zo ben je bewust van je uitgaven. Wij pinnen ook alles, en daarom is het juist extra belangrijk om regelmatig je saldo te checken.

      Verwijderen
    4. O, en je laatste vraag over contributies in 1 keer betalen: dat doen we met de zorgverzekering wel, dat scheelde ons dit jaar ongeveer 60 euro. Verder hebben we niet zoveel contributies die ons korting geven als we het jaarbedrag in 1 keer voldoen. Misschien de verzekeringen (inboedel, opstal, auto, reis) maar daar moeten we ook nog een keer kritisch naar kijken.

      Verwijderen
    5. Ik werk zelf al zo'n 10 jaar met een excel sheet en bevalt goed. Ik werk alles 2 keer per maand bij. Ben het ermee eens dat een programma als AFAS tijd kan besparen en en vast mooie overzichtjes maakt. Maar iedere transactie zelf invoeren in excel geeft wat mij betreft toch meer inzicht.
      Jordy

      Verwijderen
  3. Dat is een goede om de post schooluitgaven te maken. Ga ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een mooi overzicht, maar van welk geld hebben jullie de hypotheek afgelost dan? en waarom komt dat op jullie lijstje niet voor dan?
    Gr Diana
    misschin moet ik ook maar een keer met een lijstje beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij rekenen dat ook niet mee. Het blijft tenslotte je geld, je geeft het niet echt uit.

      Verwijderen
    2. Anna, ik begrijp je laatste opmerking niet helemaal, wil je die nog even uitleggen?

      Diana: we hebben dit jaar absurd veel afgelost, en dat komt allemaal van de spaarrekening af. We zijn al bezig met het maken van de spreadsheet voor volgend jaar en dan worden alle aflossingen daar wel in vermeld. Daar zullen we dan ook echt voor moeten gaan sparen. Dat hebben we in het verleden natuurlijk ook wel gedaan, maar dat was niet bewust voor het aflossen van de hypotheek.

      Verwijderen
    3. Ik bedoelde te zeggen: Als je je hypotheek aflost, ben je het geld niet 'kwijt' Je geeft het nergens aan uit. Ik zie het als meerdere rekeningen.

      Je betaal rekening (die we bijhouden in AFAS)
      Je spaar rekening (Waar we uiteraard op sparen voor grotere uitgaven)
      Je hypotheek (schuld)

      Als je alles plus't en min't bijv.
      Betaal rekening 1.000,-
      Spaar rekening 20.000,-
      Je hypotheek - 200.000,-
      Je totale 'vermogen' is dan: 1.000 + 20.000 - 200.000 = - 179.000,-

      Als je aflost veranderd dit niet. De verhoudingen veranderen alleen.

      Betaal rekening 1.000,-
      Spaar rekening --> aflossen op hypotheek: 0,-
      Hypotheek = 180.000,-
      Je totale vermogen is dan nog steeds -179.000,-

      Het aflossen 'kost' dus niets, je bent het niet kwijt. Je geeft het nergens aan uit. Je veranderd alleen de verhoudingen tussen rekeningen.

      Dat is de reden dat wij deze transacties uitschakelen in onze overzichten. Je geeft het niet uit.

      Wel houd ik dit apart bij in een excel bestand zodat we kunnen zien hoeveel we al hebben afgelost tot nu toe. Dat geeft echt een kick en we kunnen bijhouden wanneer we de 80% grens hebben bereikt zodat we minder rente hoeven te betalen over de hypotheek. Wij hebben 4 hypotheken, dus een overzicht is wel de moeite waard. Zeker omdat het 3 verschillende soorten zijn: 2 x annuïteit, 1 x aflossingsvrij 1 x spaarhypotheek.

      Verwijderen
  5. Wat een mooie overzichten zo! Tot nu toe werk nog met een heel globaal overzicht. Kost het niet veel tijd om dit allemaal bij te houden? Zo niet, dan zou het misschien nog wat voor mij zijn ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het bijhouden gaat erg simpel. De spreadsheet staat in google drive, en daar kunnen we via de computer maar ook via de smartphone bij. De spreadsheet is dus heel snel bijgewerkt.

      Verwijderen
  6. Ik houd het ook op dezelfde manier bij m.u.v. de laatste twee grafieken. Die heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sinds 1 oktober houd ik het ook zo bij, en het bevalt heel goed! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In januari ga ik er even voor zitten. Een begroting en alle bedragen per jaar.
    Bovenaan hypotheekrente of huur en daarna alles wat een vast gegeven is. Verzekeringen, energie, gemeente, al ga je ook op je hoofd staan dat geld moet er zijn. Daarna weer een stuk van variabele dingen; kranten, bladen, kerk, -dingen die je kunt schrappen indien nodig. Dit tel ik op. Dan ons jaarlijkse inkomen zonder vakantiegeld (toen de kinderen klein waren rekende ik de kinderbijslag ook niet als inkomen -dit was voor de kinderen!- ) ook de belastingteruggave reken ik als buffer. Het jaarlijkse inkomen -/- 10% (spaargeld). Inkomen minus uitgaven delen door 52. Per week houd ik in kolommen bij wat ik uitgeef. Daarom kan ik zo zien wat ik aan groenten en fruit per jaardeel uitgeef maar ook aan benzine, kleding, nou ja tien verschillende kolommen. En per week weet ik dus dat ik echt niet meer uit kan geven dan de uitkomst, zie boven. En ik probeer er iedere week weer 10% onder te blijven. Voor die ene week dat het geld door je vingers vliegt. En dit doe ik al 46 jaren en het bevalt me goed. Maar ieder zijn/haar eigen systeem. Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen