woensdag 9 januari 2013

Het bijhouden van de uitgaven


Bezuinigen begint bij inzicht in de uitgaven en om die reden zijn we dit jaar begonnen met het bijhouden van onze uitgaven in een spreadsheet. In deze spreadsheet hebben we alle mogelijke uitgaven in verschillende categorieën ondergebracht:
  • Hypotheek (€1650)
  • Kinderopvang (€1445)
  • Boodschappen (€300)
  • Huishoudelijke artikelen (€50)
  • Uitjes en vakanties (€100)
  • Tijdschriften + abonnementen (€20)
  • Uit eten (€50)
  • Kadootjes (€25)
  • Kleding (€100)
  • Spaargeld (€500)
  • Spaargeld kinderen (€150)
  • Verzekeringen (€230)
  • Vervoer (€50)
  • Huis en inrichting (€100)
  • Elektriciteit + water (€150)
  • Telefonie + TV (€75)
  • Heffingen (€100)
  • Onvoorziene uitgaven (€50)

We hebben een maandelijks budget ingesteld voor al deze categorieën en houden in de spreadsheet bij wat en waar we per maand ons geld aan hebben uitgegeven. Op deze manier weten we waar onze grootste "pijnpunten" zitten en waar we de grootste winst kunnen behalen als we zouden moeten of willen bezuinigen. Door het instellen van de budgetten wordt je tevens gedwongen om wat bewuster te kopen en daardoor houden we ook extra geld over.

Onze categorie boodschappen bestaat voornamelijk uit eetbare producten, de andere producten die wel noodzakelijk zijn voor het huishouden zitten in de categorie huishoudelijke artikelen. De categorie Kleding is alleen voor de kleren van de kinderen. Deze categorie zal elk jaar waarschijnlijk groeien naarmate de kinderen hogere eisen gaan stellen. Telefonie + TV wordt ook gebruikt om de internetverbinding van te betalen. Kinderopvang is een gemiddelde wat we het komende jaar uit gaan geven. De eerste maanden zal dit hoger zijn doordat we dan nog 3 kinderen op de kinderopvang hebben zitten. De Uitjes en vakanties categorie is erg krap gebudgetteerd, maar dat komt vooral omdat we dit jaar waarschijnlijk dicht bij huis zullen blijven en twee weken vakantie in april zijn vorig jaar al betaald. Vervoer is ook erg krap gebudgetteerd. Dit is alleen voor de brandstof die we gebruiken als gezin. Zakelijke kilometers worden door de werkgevers vergoedt. Onderhoudskosten hebben we niet in het het budget opgenomen. De kosten voor onderhoud van de auto's gaan van ons spaargeld af.

De spreadsheet hebben we gemaakt in Google Drive, zodat we overal en ook mobiel bij deze spreadsheet kunnen en eventueel tegelijkertijd in de spreadsheet kunnen werken zonder elkaar in de weg te zitten. Het bijhouden van de spreadsheet lijkt misschien veel werk, maar als je eenmaal zover bent dat je zelf een spreadsheet hebt gemaakt, dan ben je de grootste drempel al gepasseerd. Je merkt al gauw dat het bijhouden van je uitgaven een soort spelletje is geworden waarbij je zoveel mogelijk binnen de budgetten wil blijven.

Gebruik om die reden dan wel realistische budgetten in je spreadsheet. Het keer-op-keer niet halen van je begroting werkt demotiverend waardoor je misschien snel weer in je oude patroon terug valt. Het geld dat je aan het eind van het jaar extra hebt bespaard, gebruik je dan voor een leuk kado(otje) als beloning en de rest gebruik je om extra af te lossen om het jaar erna nog makkelijker geld over te houden en nog meer te kunnen aflossen.

Omdat dit ons eerste spreadsheet is, verwachten we dat we de eerste maanden nog wel wat aanpassingen moeten doen om het kloppend te krijgen. Zo hebben we inmiddels al een wijziging moeten maken in verband met gewijzigde inkomsten en toeslagen.

Als er interesse is, dan kan ik in een latere blog nog wel de details van de spreadsheet bespreken en uitleggen hoe je zo'n spreadsheet zelf in elkaar kan zetten.

edit: Inmiddels is er een blog met een uitgebreide beschrijving van ons spreadsheet. En omdat we deze blog opnieuw hebben moeten plaatsen, zijn enkele reacties verloren gegaan.

1 opmerking:

  1. Ter info en ter vergelijkingsfun: in 2012 had ik dit ook al bijgehouden, maar wel met een wat andere indeling. Wij hebben 2 dochters van 3 en 1 jaar, 3e is op komst. Resultaat per maand uitgaven in 2012:

    Hypotheek/servicekosten: 1068
    Huishouden en kleding: 888
    Recreatie en vrije tijd: 249
    Telecom: 82
    Verzekeringen en geldzaken: 149
    Kleding ML: 26
    Vervoer: 558
    Huis en inrichting: 75
    Contributies/abon: 8
    Medische kosten: 243
    Heffingen: 63
    Elektra/water: 63
    Overige uitgaven: 11
    Totaal: 3483

    In vergelijking met jullie budgetten:
    - Hypotheek veel lager. Eind 2012 verhuisd van appartement naar woonhuis, zal in 2013 een stuk hoger liggen.
    - Geen kinderopvang. Oma past 1 dag in de week op, VL werkt weinig.
    - Huishouden en kleding zijn meerdere posten samen, namelijk voor jou Boodschappen, Huishoudelijke artikelen, Kleding VL, DL1 en DL2 en Kadootjes.
    - Recreatie en Vrije tijd is Uitjes/Vakantie en Uit eten samengevoegd in 1 post.
    - Sparen hebben we niet als uitgave gerubriceerd maar halen we gewoon uit het positieve resultaat. Voor studiekosten kinderen e.d. houden we de kinderbijslag apart.
    - Verzekeringen ligt lager bij ons. Er zitten wat verzekeringen in de servicekosten, zorgverzekering staat onder Medische kosten.
    - Vervoer ligt veel hoger. Ik heb namelijk de volledige gebruikskosten (alleen afschrijvingskosten niet) van de auto hierin staan. Ook zakelijk.
    - Electra/Water. Is vrij laag door een flinke teruggaaf vanwege eerder teveel betaalde kosten uit 2011. Stookkosten zitten in servicekosten.

    Ook 2013 heb ik weer gebudgeteerd, wel iets anders weer. Ik budgeteer mijn uitgaven aan het begin van het jaar per maand. Dus ik hou daarin rekening met hogere recreatieuitgaven in de zomer, heffingen in maart, Grote beurt auto en nog wat dingetjes.

    Wellicht aardig voor je ter vergelijk.





    BeantwoordenVerwijderen