donderdag 31 januari 2013

Maandoverzicht januari 2013

Vandaag onze première. Ons eerste maandoverzicht van 2013 en tegelijk ons eerste maandoverzicht ooit. Waar hebben we teveel geld aan uitgegeven en waarop hebben we juist bespaard?

Figuur 1 - Onze uitgaven van 2013 tot nu toe
In figuur 1 zijn onze begrotingen en uitgaven van januari te zien. In de laatste kolom wordt in het groen of rood aangegeven hoeveel we voor elke kostenpost hebben overgehouden of teveel hebben uitgegeven. In totaal hebben we deze maand €221,13 overgehouden dat mee gaat naar de volgende maand(en). De vakantie, heffingen en verzekeringen moeten namelijk binnenkort ook nog betaald worden.

Figuur 2 - Ons budget en uitgaven januari 2013
In bovenstaande figuur 2 zie je in een grafiek hoeveel we per kostenpost hadden begroot en hoeveel we hadden uitgegeven.

Met onze hypotheek zijn we iets over budget gegaan, maar zodra de eerste aflossing is verwerkt zullen we makkelijk binnen het budget van €1.650 per maand blijven. Vanaf de volgende maand zullen we in ieder geval al €2,55 goedkoper uit zijn met onze hypotheekrente. Tenminste als onze hypotheekverstrekker onze aflossing dan al heeft verwerkt.

Bij de kinderopvang zijn we flink over ons budget heen gegaan. Dit komt omdat we rekenen met het gemiddelde over het hele jaar gemeten. Zodra ZL1 naar school gaat, gaan de kosten van de kinderopvang omlaag en zullen we vanaf mei onder onze begroting uit moeten komen. Aan het eind van het jaar zouden we ongeveer €17.350 hebben moeten uitgeven aan kinderopvang.

De boodschappen is iets waar we erg trots op zijn. We hadden onszelf een best krap budget van €300 gegeven en waren bang dat we veel moeite zouden hebben om binnen dit budget te blijven. Dat bleek deze maand gemakkelijker te gaan dan we hadden verwacht, maar dat komt ook doordat we 2 keer bij familie hebben kunnen eten. Aan de andere kant, we hebben ook eters uitgenodigd en die hebben lekker gegeten. Verder hebben we normaal en gezond gegeten. Eigen vers geperste sinaasappelsap, groente, fruit en zuivel. We hebben wel minder vlees gegeten, maar we hebben wel weer meer noten en eieren gegeten. We beseffen overigens wel goed dat bij ons vooral de zomermaanden dure maanden zijn, omdat we in die maanden regelmatig buiten uitgebreid barbecueën.

De huishoudelijke artikelen zijn net binnen het budget gebleven. Wel hebben we een mooie aanbieding voor extra luiers laten liggen omdat we anders over budget waren gegaan. Het budget voor onze huishoudelijke artikelen is voornamelijk opgegaan aan luiers, vaatwasblokjes, afwasmiddel, wasmiddel, persoonlijke verzorgingsproducten en ander klein huishoudelijk spul.

De uitjes en vakanties waren deze maand goedkoop. We zijn één keer naar het openluchtmuseum geweest en hoefden daar alleen de parkeerkosten te betalen. Het overgebleven geld uit deze categorie hebben we natuurlijk later in het jaar nog hard nodig als we op vakantie gaan.

Met de tijdschriften en abonnementen categorie zijn we ook over budget gegaan. Dit komt voornamelijk door de jaarlijkse rekening van de bibliotheek. De postcode loterij hadden we al opgezegd en verder hebben we geen abonnementen meer. Dus deze zal aan het einde van het jaar zeker onder onze begroting blijven.

We zijn ook ruim binnen budget gebleven in onze categorie uit eten. VL heeft alleen een keer een kop koffie met een tompouce genuttigd bij de Hema. Met kleine kinderen is het toch al lastig uit eten gaan, dus ook hier zullen we aan het eind van het jaar vast nog binnen budget gebleven zijn.

De kadootjes zijn ook iets duurder uitgevallen door twee verjaardagen in de familie. De komende maand hebben we weer een verjaardag en minstens 1 kraamvisite. Als we even verder kijken naar verjaardagen die ons nog te wachten staan, dan vrezen we dat we deze kostenpost wat te krap hebben gebudgetteerd.

De kleding is ook ruim binnen budget gebleven. We hebben voor ZL2 een nieuwe winterjas gekocht die hij ook volgend jaar nog prima kan dragen. DL groeit hard, maar we hebben nog voldoende kleding uit kraamkadootjes waardoor we voorlopig nog geen nieuwe kleding voor haar hoeven te kopen.

Ons spaargeld kunnen we niet veel bijzonders over zeggen. We hebben het gestort naar onze spaarrekening, maar even later weer gebruikt voor een aflossing. Ook voor de komende maanden zullen we het spaargeld gebruiken om af te lossen.

Het spaargeld voor de kinderen onder budget gebleven doordat de rekening voor DL niet op tijd was afgesloten. Vanaf nu zullen we precies op budget eindigen. De 50 euro die we deze maand bespaard hebben, kunnen we de volgende maand dus wel extra aflossen.

Bij de verzekering hebben we alleen onze zorgverzekering betaald. We betalen per jaar zodat we korting krijgen op de premie, maar gaan het in ons spreadsheet verdelen over alle maanden. De inboedel en opstalverzekering en alle andere verzekeringen worden eens per kwartaal afgeschreven, dus het overgebleven bedrag hebben we binnenkort nog nodig.

We hebben 1 keer de tank volgegooid in januari. Vandaar dat we bij vervoer over budget zijn gegaan. De komende maand verwachten we niet veel kilometers te maken en dus blijven we volgende maand ruim binnen budget.

Voor huis en inrichting hebben we alleen een dekbedovertrek voor ZL1 gekocht. Dit was ook echt nodig.

Water en elektriciteit is netjes binnen budget gebleven. Dit zijn ook redelijk vaste kosten en zorgen niet echt voor verrassingen.

Wat wel voor verrassingen heeft gezorgd is de rekening van Ziggo. Deze is normaal rond de €70 per maand, maar deze maand is er tot onze verbazing ruim €90 van onze bankrekening afgeschreven. We hebben de factuur nog opgevraagd, want we willen graag weten waar deze hogere kosten ineens vandaan komen. Gelukkig stappen we dit jaar nog over op glasvezel dat goedkoper is, maar dat wordt pas rond oktober aangelegd.

We hebben geen heffingen gehad deze maand. Onder deze heffingen verstaan we rioolheffing, gemeentelijke belastingen, etc. Het geld dat overblijft hebben we later dit jaar nog wel nodig.

Ook hebben we geen onvoorziene uitgaven gehad en hebben daarom ook hier €50 over gehouden.

Dit was de eerste keer dat we met een spreadsheet werken en we vonden het allebei verrassend genoeg erg prettig werken. Je ziet direct waar je je geld aan uitgeeft. Puntje van aandacht is wel dat we soms niet meer precies weten waar we wat precies aan uit hebben gegeven. We kunnen wel voor elke dag zien hoeveel we voor elke categorie hebben uitgegeven, maar niet waaraan. Vooral bij huishoudelijke artikelen wil je achteraf nog graag even kunnen zien wat je gekocht hebt. In de spreadsheet kunnen we dat eenvoudig oplossen door de bedragen van commentaar te voorzien.

25 opmerkingen:

  1. Ik schrik echt van de kosten van de kinderopvang! Wat een hoop geld zeg... Nogal logisch dat daar zoveel commotie over is.

    Hoe zit het tegenwoordig qua oppas-moeders? Dit deed mijn moeder vroeger, die paste op wat buurtkinderen en kreeg daar dan een kleine vergoeding voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan hebben wij nog heel weinig opvang. Er zijn ouders die hun kinderen 4 of zelfs 5 dagen per week naar de opvang sturen. Als je dan ook nog eens met z'n tweeën full-time werkt, dan werk je echt alleen maar om je kinderen door iemand anders groot te laten brengen.

      Oppas moeders zijn er nog steeds wel, maar we vinden het ook wel belangrijk dat onze kinderen met andere kinderen in een groep zitten zodat ze niet altijd met elkaar, maar ook met andere kinderen kunnen spelen.

      Verwijderen
  2. Fijn dat we mee mochten kijken,en idd nooit geweten dat kinderopvang zo duur is.
    En keurig hoeveel geld jullie aan de booschappen uitgeven,ik ga vanaf morgen ook dagelijks de boodschappen opschrijven in mijn nieuwe spreadsheet ;)
    Vandaag de gemeente belastingen voor 2013 in de bus gehad,dat was schrikken ons huis is in woz waarde 40.000 euro gedaald maar dat betekent wel dat we nu ondanks de verhogingen 4 euro in de maand minder gaan betalen.
    jessica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons zal binnenkort ook wel de gemeentebelasting in de bus vallen. :-( Ben erg benieuwd wat onze WOZ-waarde is.

      Verwijderen
  3. Ja die kinderopvang...daar wordt behoorlijk mee gesjoemeld door de verschillende regeringen. Vroeger (ja ik ben al ouder) was er helemaal geen tegemoetkoming. Dat was heftig in de tijd dat wij allebei werkten met twee kinderen. Jammer dat het er toen niet was, anderzijds, je wist in elk geval wél waar je aan toe was. Dat lijkt me tegenwoordig zó lastig. Je wilt het beste voor je kinderen, maar je weet niet hoe lang het haalbaar is. Hoe moet je dan een beetje plannen of en hoeveel je wilt of kunt werken? De regering wil iedereen aan het werk hebben, maar werkt in dit opzicht niet consequent mee. Hoe gaan jullie daar mee om? Bekijk je per jaar of het zinvol/prettig/haalbaar is om te werken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij worden inderdaad wel wat zenuwachtig van al die berichtgevingen over de kinderopvangtoeslag. We zullen blij zijn als we straks van de kinderopvang af zijn, iedere keer dat gereken, dat is niets. We vinden het vooral vervelend dat je eerst eens schatting moet geven van je verzamelinkomen dat jaar, en dan krijg je twee jaar later nog een keer de definitieve afrekening van de belastingdienst.
      We willen allebei blijven werken. We vinden dat we beide prettig werk hebben, wat erg goed te combineren is met ons gezinsleven. Wel hebben we al ontdekt dat het niet loont om veel te gaan werken, of om veel meer te gaan verdienen. Die promotie komt wel als we van de kinderopvangtoeslag af zijn.

      Verwijderen
  4. Die kinderopvang is inderdaad echt een bizarre post, waarschijnlijk verdien je netto voor 2 dagen werken geen eens zoveel, dus vraag me dan af waarom de overheid hier zoveel subsidie voor geeft.. maar het is voor jezelf natuurlijk erg lekker om nog te werken. Heb zelf idd een oppasmoeder die per dag maar 30 euro krijgt ongeveer dus per maand rond de 250 euro hier krijgen wij alleen geen subsidie voor.
    groet anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij betalen nu ongeveer 300 euro in de maand zelf aan de kinderopvang. Dat is voor 3 kinderen die 2 dagen per week naar het kdv gaan.

      Verwijderen
  5. Die kinderopvang vertekend nogal. Voor het duurste kind (meestal het jongste ivm volle dagopvang) krijg je de minste vergoeding procentueel.
    Maar hoe lager het gezinsinkomen hoe hoger de vergoeding. En ik blijf mij er over verbazen dat je met 1kind, met 3 dagen bso opvang inclusief alle proffesionele activiteiten (kunst, muziek, sport) 2 korte en 1lange middag en dus 3 hele dagen per week in de vakantie (= gemiddeld 90 u per maand) bij een 2x modaal salaris netto slechts € 2,15 per uur betaal voor professionele opvang. Daar doet mijn buurmeisje het echt niet voor en dan moet ik haar ook nog zelf van eten en drinken voorzien, zelf de benodigde materialen voor de activiteiten leveren en waarschijnlijk ook zelf het alternatief regelen als zij ziek is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor ons is kinderopvang niet haalbaar. Ofwel: niet rendabel. Wanneer ik ga werken gaat mijn salaris bijna geheel naar de opvang, aangezien mijn man een hele goede baan heeft. Wanneer ik weer ga werken krijgen we dus weinig toeslag. Werken is leuk, maar mijn eigen kinderen opvoeden ook. Daarnaast is mijn man nog zeer regelmatig 's middags thuis, en zou ik dus ook voor dagen moeten betalen dat ze geen opvang nodig hebben. Opvang is hier nog weinig flexibel, en gastouders zitten niet te wachten op 3 kinderen die alleen buiten school komen, en niet op vaste dagen.
    Vandaar dat wij voor de rust kiezen waarbij ik voorlopig nog thuis blijf, tot de jongste oud genoeg is om zelf naar opa te lopen. In de tussen tijd volg ik een opleiding, help veel op school, en ben thuis voor mijn jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de helft van die opvangkosten moet je al toerekenen aan het inkomen van je partner. Want jullie hebben beiden die opvang nodig, niet alleen jij.

      Werken is niet alleen het bepalen van je inkomen nu, maar ook in de toekomst. Met een baan zit je veel veiliger dan zonder. Ook jou relatie kan kapot gaan, je man onverwacht ziek worden of overlijden. Het is een risico dat wij niet durven nemen.

      Verwijderen
    2. Wanneer man ziek wordt of overlijdt is alles prima geregeld. Wat voor ons nu belangrijk is, is dat de kinderen een goede basis hebben. Ik ga me niet 3 slagen in de rondte werken voor uiteindelijk geen extra inkomen, alleen met het oog op dat het goed is voor later. Voor de kinderen nu is dat het niet.
      Mijn man en ik hebben dan een verzamelinkomen, dus of ik nou de helft aan zijn inkomen toeken, of alles aan de mijne, onder de streep maakt dat natuurlijk niks uit. Onze relatie zijn wij ontzettend zeker van, waarschijnlijk allebei nog lekker ouderwets opgevoed. Weglopen doe je niet, ook niet als het wat moeilijker wordt. Het 'risico' durven wij dus absoluut te nemen. Voor ons allebei is het een bewuste keuze dat ik thuis blijf tot de kinderen oud genoeg zijn. Wij zijn ontzettend gelukkig dat dit mogelijk is bij ons.

      Verwijderen
  7. Hoeveel geld rekenen jullie eigenlijk voor jullie eigen kleding? En als jullie met z'n tweeën naar een concert of voorstelling gaan valt dat dat onder het gezinsbudget? Jullie storten geld op de gezamenlijke rekening, maar hoeveel geld houden ML en VL zelf over voor echt persoonlijke aankopen? Bijvoorbeeld schoonheidssalon voor VL of dure hobby's zoals wielrennen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. VL stort iedere maand 1750 euro en ML 2000 euro op de gezamenlijke rekening. ML krijgt iets meer dan 2000 euro salaris iedere maand, VL krijgt echter maar 1250 euro salaris in de maand. VL vult het tot 1750 euro aan van de belastingteruggaaf. Van deze priverekeningen kopen ML en VL hun eigen kleding. VL heeft natuurlijk minder te besteden en koopt dus ook minder kleding. Dingen die we met z'n tweeen doen, zoals een concert of bioscoop gaan wel van de gezamenlijke rekening af.

      Verwijderen
    2. En ML betaald ook wel eens een etentje of een uitje. Maar dit jaar gaan we ons best doen om dat allemaal binnen ons budget te doen. Op die manier houdt ML wat extra over om af te kunnen lossen.

      Verwijderen
    3. Dank voor je uitleg! Ik worstel zelf nu met de verdeling van de huishoudkosten namelijk. Wat is echt een privé-uitgaaf en wat niet. Wij storten ook huishoudgeld op een gezamenlijke rekening en ik zou het niet eerlijk vinden als de een veel meer privegeld overhield dan de ander. Vandaar mijn vraag hoe jullie het doen.

      Verwijderen
  8. Netjes hoor, hoe jullie alles uitrekenen. Goed om zo overzicht te houden. Wat kost kinderopvang netto? Want van dit bedrag word je idd niet blij.
    Ik ben ook bewust thuis voor de kinderen, werk 9 uur per week in de zorg en samen kunnen we zo prima rondkomen. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zullen proberen om deze week een blog te schrijven waarin we wat meer uitleggen over de kosten van de kinderopvang!

      Verwijderen
  9. Wat overzichtelijk! Lees elke dag met plezier jullie blog!

    Mag ik opmerken dat ik de post 'huishoudelijke artikelen' aan de hoge kant vindt met €50,- p.m.? Ik zag dat jullie hier ook luiers á €20,- p.m. bijrekenen maar dan nog vind ik het veel. Mag ik vragen wat jullie hier allemaal voor kopen?

    Overigens kunnen groene zeep, soda en schoonmaakazijn als goedkoop en milieuvriendelijk alternatief dienen voor een hele hoop schoonmaakmiddelen. Google maar eens wat je er allemaal mee kunt poetsen! Misschien ietsje minder aangename geur, maar ach, die is zo vervlogen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je elke dag onze blog leest!

      Onder 'huishoudelijke artikelen' vallen inderdaad de luiers. We hebben nu twee kinderen in de luiers, dus we zijn wel 40 euro per maand kwijt aan die dingen. Daarnaast horen hier inderdaad ook schoonmaakartikelen bij en persoonlijke verzorging, zoals douchegel, make-up en geneesmiddelen zoals paracetamol.

      Als ik dit zo allemaal opnoem, dan vind ik zelf 50 euro wel weinig.

      En inderdaad, groene zeep, soda en schoonmaakazijn worden hier ook veel gebruikt. Groene zeep ruikt juist heel lekker! De geur van schoonmaakazijn weer wat minder, maar het is wel ideaal spul tegen de kalkaanslag.

      Verwijderen
  10. Wat een leuke blog, je hebt er een nieuwe lezen bij!

    Ik vind het erg interessant om een keer in iemands "lijstje" mee te mogen kijken. Ik heb zelf 1 grote pot geld voor alle variabele uitgaven, jullie verdeling ziet er heel overzichtelijk uit. Dat ga ik meenemen in mijn eigen budgetlijst, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 300 netto is toch heel weinig voor de kdv
    Wij betalen voor 2 kinderen 3 dagen 1760 bruto en krijgen 846 terug
    Per 1 maart gaat nr 3 naar de kdv. Ik heb een berekening op toeslagen.nl gemaakt
    2640 bruto en 1350 krijgen we terug AU
    Ik lig hier tijdens de nacht echt mee te stoeien ..
    In november gaat de oudste naar school dus dan hoop ik op lucht
    Mijn vrouw kan zich hier echt niet druk om maken
    We verdienen volgens mij best goed : ml 2650 en vl 2400 beide 4 dgn
    Maar als de netto hypotheek 1550 is en de andere vaste lasten cf jullie zijn dan gaat er toch een hoop op
    Ik klaag niet maar verder dan een jaarbudget maken durf ik niet
    Vind trouwens dat jullie een stevig spaargeld saldo hebben .
    Kan je daar niet 10K in je spaarhypotheek stoppen zodat het mee rendeert ?
    Dat is bij ons als optie aangegeven maar nog niet gebruikt
    Wij hebben 23K en daar voelde ik me tot vanmorgen vroeg veilig mee
    Ps. TOP blog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de complimenten! Goede reden om er mee door te gaan voor ons!

      Wij zijn minder gaan werken omdat meer werken nauwelijks zin heeft vanwege de hoge kinderopvangkosten. Die 300 euro per maand is nu prima. En als we allebei 500 euro meer zouden verdienen, dan zouden we waarschijnlijk iets van 1000 euro zelf moeten betalen. Maar je houdt dan dus netto niet veel meer over dan nu we allebei 3 dagen werken en nu kunnen we toch zelf onze kinderen opvoeden en ondertussen toch werken.

      ML heeft 1 dag in de week ouderschapsverlof. Dus tegen de tijd dat we geen kinderopvang meer nodig hebben, kan hij weer 4 dagen gaan werken. Tenzij de hypotheek dan zover is afgelost dat we het extra geld niet meer nodig hebben :)

      En ja, we hebben genoeg spaargeld, maar ik vind het toch een prettig gevoel wat achter de hand te hebben. We zullen deze maand wel het tempo met aflossen verhogen, maar de stap om ons spaargeld met 10K te verlagen is nog wat te groot.

      Verwijderen
  12. Dit weekend jullie blog ontdekt. We waren inmiddels heel benieuwd naar hoe andere gezinnen hun financiën regelen en rondkrijgen. Soms lijkt het wel alsof we de enigen zijn die toch steeds nog nét iets meer moeten bezuinigen. Heel fijn dus dat we bij jullie mogen binnenkijken. We zijn er meteen ook dit weekend opnieuw voor gaan zitten om de budgetten aan te passen hier en daar. Jullie excel (zoals in figuur1 hierboven) is erg mooi en zouden we ook graag gebruiken. Hoe stel je de laatste kolom in (over) - want ik denk dat je dan bij 2 maanden een andere rekensom moet maken dan met 3 maanden - toch? Hebben jullie misschien een format?

    Erg leuk dat jullie dit doen!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij gebruiken ons spreadsheet die we in onze blog (http://www.watkosteengezin.nl/2014/02/spreadsheet-2014.html) in februari eens hebben uitgelegd. Check deze eens en mocht je daar vragen over hebben, dan kan ik die vast voor je beantwoorden. In ieder geval heel veel succes met het bezuinigen!

      Verwijderen