vrijdag 20 september 2013

Onderwijsergernis

Hoewel ik zelf werkzaam in het onderwijs ben, begin ik me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan 'het onderwijs'. En dan eigenlijk vooral alle toestanden erom heen. Deze week hebben wij een informatieavond gehad. De juf van groep 1 vertelde enthousiast over wat ze allemaal met de kinderen deen en hoe een dag van een kleuter er op school uit ziet. We vonden het erg leuk om te horen en we zien ook dat onze zoon met veel plezier naar school gaat.

Wat we wel erg jammer vinden, is dat minstens één derde van de tijd besteed werd aan de 'groepsindeling'. Bij de groep 1 van onze zoon komen ook alle nieuwe 4-jarige kinderen. Het gevolg is dat de groep uit 30 kleuters bestaan rond de kerstvakantie. Er zullen dan een tiental kleuters uit de groep gaan en tijdelijk naar groep 2 gaan tot de zomervakantie. Vanaf de kerstvakantie zullen dan nog steeds nieuwe kinderen instromen, wat ervoor zorgt dat de groep weer groeit naar 30 kleuters. Het is nog niet bekend welke kleuters tijdelijk naar groep 2 moeten, maar de kans is groot dat wij dit verzoek afwijzen.

Verder werd er een hele uitleg gegeven over de hulptroepen in de klas. We mogen ons gelukkig prijzen dat we maar 1 leerkracht hebben die vijf dagen werkt. Daarnaast is er op maandag en dinsdag een stagiaire in de klas (Helpende zorg en welzijn, niveau 2. Met het diploma hiervan mag je je nog niet eens pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf noemen, laat staan dat je werkzaam bent op de basisschool als klassenassistent). Op woensdag, donderdag en vrijdag is er een andere stagiaire in de klas, MBO niveau 4 opleiding). Aan deze stagiaires worden belangrijke taken toegeschoven: de klas wordt in groepjes verdeeld en de stagiaires moeten een groepje begeleiden.

Dit hele verhaal is niet ten nadele van de juf, de directeur of de hele school, maar het is wel een signaal dat het gewoon met het hele onderwijs nièt goed gaat. Kom, kleuterklassen van 30 kinderen? En dan schuiven met kinderen? Je hele klassenmanagement staat of valt met stagiaires?

Wat me nog enigszins geruststelde: op dinsdagmiddag komt er een gepensioneerde juf ook helpen in de klas. Zij neemt dan ook kinderen uit de klas voor extra ondersteuning. Daarnaast neemt deze juf ook bij de kleuters de Cito-toetsen af. Ze werkt dan met twee kinderen tegelijk en let op deze manier goed op of de kinderen wel goed meedoen en niet lukraak streepjes zetten onder plaatjes.

Toch kreeg ik de rillingen van de Cito-toets voor kleuters. Ik heb deze toetsen echt jarenlang afgenomen en kan ze inmiddels wel dromen. Voorheen was het zo dat je de toets afnam, de score noteerde en zo kon zien hoe het met het algemene onderwijsniveau van de klas was, en welk kind nog wat extra's kon gebruiken op bepaalde onderdelen. Leuke informatie voor de juf.

Tegenwoordig is het zo, dat een leerkracht naar aanleiding van de scores van de Cito-toets een 'groepsplan' moeten maken. Op papier klinkt het heel goed: De A's en B's bij elkaar, de C's vormen een groep en de D's en E's horen bij elkaar. Iedere groep wordt geanalyseerd en op basis daarvan krijgen ze een aanbod voor het aankomende half jaar. Zo wordt er 'onderwijs op maat' gegeven. In de praktijk is het zo: de slimme kinderen krijgen een uitdagend leerstofaanbod en worden op deze manier nog slimmer, de kinderen die laag scoren op de toets krijgen veelal herhaling van de leerstof aangeboden en zullen dus ook niet beter scoren op de volgende Cito-toets. Immers, als je in een groepje zit met leerlingen van hetzelfde (lage) niveau, kun je je ook niet optrekken aan andere leerlingen en blijf je dus zitten met het etiket: 'E-leerling'. Als je voor een dubbeltje geboren wordt, wordt je nooit een kwartje'.

Ja, ik maak me druk om die Cito-toets. Hoe zorgvuldig wordt deze toets afgenomen? Maar belangrijker: hoe zorgvuldig wordt er met de resultaten omgegaan? En dan heb ik van de zomer ook nog gehoord dat het in Finland verboden is om bij kinderen onder de zeven jaar een dergelijke toets af te nemen.

Ik wil mijn kinderen een gewone, zorgeloze jeugd geven, waarin ze zichzelf kunnen zijn en zich niet druk hoeven te maken over prestaties. Helaas lijkt het wel alsof je nu niet meer ontkomt aan deze 'prestatiemaatschapprij'. Zelfs RTL Nieuws bemoeit zich ermee en beoordeelt iedere school met een cijfer. Ik ben eigenlijk helemaal zat van het onderwijs in Nederland. Ik hoop dat ik dan in mijn baan nog een positieve slinger kan geven.

35 opmerkingen:

  1. Ik stoor mij enigszins aan de opmerking over de stagiaire Helpende zorg en welzijn, niveau 2. Alsof een pedagogisch medewerker een minderwaardig beroep is waarvoor je nauwelijks een opleiding nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik de blog schreef, wist ik dat ik hier reacties over ging krijgen. Ik heb niets tegen een niveau 2 opleiding. (en ik weet precies waar ik het over heb, ik heb op een MBO-opleiding als docent gewerkt). Ik vind het wel kwalijk dat de school nu te veel verantwoordelijkheid geeft aan de stagiaire. En er zit wel degelijk een verschil tussen een mbo 2 niveau of een HBO-niveau, wat de leerkracht heeft.

      In Finland zijn alle docenten, ook in het basisonderwijs, universitair geschoold. De kwaliteit van onderwijs is daar gewoon beter.

      Verwijderen
  2. 30 kleuters is redelijk normaal hoor. Hier 4 kleuterklassen van 30 kinderen. In een dorpje zijn de klassen misschien kleiner.

    Je moet gewoon naar de ontwikkeling kijken van je kind en aan testjes niet zoveel waarde hechten. Mijn cito uitslag was ivbo. Reden zat niet op mijn plek op die school. Ik ronde in 2,5 jaar tijd twee mbo studies af. Volgens de leerkracht van groep 8 zou het met mij nooit wat worden.

    Inmiddels wat jaren verder heb ik een ontzettend leuke baan op hbo niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 30 kleuters is echt niet normaal. De norm is een aantal jaren geleden eens op maximaal 25 kleuters gezet, en zelfs dat is flink aanpoten.

      Ik vind het triest dat een leerkracht kan zeggen dat het met jou nooit iets zou worden. Dat zegt mij ook weer genoeg over het algemene niveau van leerkracht en van het onderwijs in Nederland. Dit soort uitspraken kunnen gewoon niet.

      Verwijderen
  3. Ik herken die grote kleuterklassen, schijnt normaal te zijn.
    Dat indelen in groepjes vanwege Cito uitslagen vind ik geen goed idee. Mijn zoon spresteerden daar vaak laag op omdat de manier van testen hen niet aansprak en ze het niet naar hun zin hadden op school. Nu zijn het HBO studenten.
    Achteraf gezien was het montessori onderwijs voor hen veel beter geweest. Ze zijn allebei heel leergierig en studeren er van alles bij. Maar de leerkrachten hadden er destijds niet veel oog voor. Jongste is daarbij ook nog een beelddenker, waardoor hij eigen leesmethodes verzon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar ligt ook direct mijn angst: wat is de invloed van de Cito-toets? Jouw zoons presteerden niet goed, maar zijn toch naar het HBO gegaan. Super knap, en ik hoop dat dit in de toekomst mogelijk blijft. Of wordt het: 1 x slecht gepresteerd bij de kleuters dus het stempel is al gezet?

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik denk ook dat er meer verschillende onderwijsvormen zouden moeten zijn als vrije school, montessori etc en dat je meer de kans krijgt om uit te zoeken wat bij je kind past (en dat leerkrachten het ook aangeven als ze denken dat een andere onderwijsmethode beter bij het kind zou passen ipv ze voor het geld en hun eigen gevoel van presteren/falen het kind perse op eigen school willen houden. echt kijken naar het kind.. nu zijn er op veel shcolen wachtlijsten dus kan je niet of moeilijk switchen als je merkt dat je kind niet op de goede plek zit en je moet vaak al beslissen als ze nog een baby zijn. (hier gelukkig pas inschrijven met 3 jr en geen wachtlijst maar toch met 3 jr weet ik niet welke manier van onderwijs beter bij mn dochter past en heel veel keus is er niet behalve geloof of openbaar)

    ook jammer dat de cito al zoveel meetelt in de kleuterklas. meer uitdaging voor de snelle leerlingen vind ik echter wel een pluspunt omdat ze zich anders kunnen gaan vervelen (verschilt per kind hoor!) en daardoor juist onder gaan presteren. maar uitdagen kan op veel verschillende manieren

    er verandert veel in t onderwijs. sommige dingen positief maar vast ook genoeg negatief.. :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt het onderwijs ook dynamisch: er is geen goede manier, er zijn zoveel goede manieren om kinderen iets te leren. En daarbij heb je ook te maken met verschillen tussen kinderen. Maar nu de 'basisvoorwaarden' voor het onderwijs zo aan het afbrokkelen zijn, zijn de meeste veranderingen negatief, vind ik.

      Verwijderen
  6. Uit ervaring weet ik inmiddels dat de 'uitdagende' leerstof voor slimmere kinderen niet veel voorstelt. Eerder is het gevolg dat je kind zelfstandig moet gaan werken, geen of minder uitleg en begeleiding krijgt, zodat de 'slecht' presterende leerlingen bijgetrokken kunnen worden. Dat is weer goed voor het algemene beeld van de school. De juffen doen hun best, sommigen wat meer dan anderen, maar klassen worden groter, scholen worden afgerekend op resultaten.
    Volgens mij is het nog het makkelijkst als je kind een middenmoter is, en mee kan komen en genoeg heeft aan het normale lesprogramma...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Uit een onderzoek blijkt ook dat in Nederland de zwakke leerlingen goed worden geholpen. Er is echter te weinig aandacht voor de 'excellente' leerlingen.

      Verwijderen
  7. Wat jammer dat dit stuk zo negatief over komt en dat van iemand die dus zelf in het onderwijs zit. Als je zo niet tevreden bent over de school dan moet je op zoek gaan naar een andere school. Waarom zou een kind geen zorgeloze jeugd kunnen hebben omdat ze af en toe getoetst worden. Het gebeurt vaak op een speelse manier zodat de kinderen er niet eens iets van mee krijgen. De uitslag werd bij ons ook nooit tegen de kinderen gezegd en als de toets achter de rug was dan werd er weer gewoon gespeeld. Het valt mij op dat het meestal de ouders zijn die er over zeuren dan de kinderen voor hen hoort het er gewoon bij.
    Dan het aantal kinderen in de klas. Natuurlijk is 30 wel erg veel maar het is nu eenmaal niet anders, zelf zat ik ook in zo'n kleuterklas en 10 jaar geleden onze oudste ook dus er is niet veel veranderd.
    Wat ik wel jammer vind is hoe je denkt over stagiaires. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed maar ze zijn er om te leren. Sommige hebben het gewoon beter onder de knie dan andere. Maar eerlijk is eerlijk op ons werk zijn we ook niet allemaal even goed. Probeer er eens positief tegenover te staan als ze er niet waren dan had de juf het nog drukker en nog minder aandacht voor je kind. Rest mij nog de vraag welke belangrijke taken een stagiaire in hemelsnaam in de kleuterklas moet verrichten die zo belangrijk zijn dat dit eigenlijk niet voor een stagiaire geschikt is.
    Het belangrijkste is toch hoe je kind het doet, zit hij lekker in zijn vel dan valt het toch wel mee op school.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een klas van 30 kinderen terwijl er maar een vaste leerkracht is lijkt mij ook te groot. Je kan toch onmogelijk alle kinderen voldoende aandacht geven.
      Ook ik heb in zo'n grote klas gezeten vroeger en daardoor heb ik als kind niet de hulp kunnen krijgen die ik nodig had. Waardoor mijn psychische problemen steeds groter werden, en ik uiteindelijk heel veel problemen heb ondervonden.

      Uit het stukje lees ik niet dat er een probleem is met het feit dat er stagiaires zijn, maar met het feit dat het klassenmanagement afhankelijk is van de stagiaires. Eigenlijk is er dus behoefte aan een extra leerkracht maar het wordt opgevangen met de stagiaires.

      Het probleem met toetsen is de cultuur. Natuurlijk zal het voor de meeste kinderen zo weer voorbij zijn. Maar het zijn juist de volwassenen die er conclusies aan verbinden en daarmee de wereld en beleving van de kinderen wel degelijk aanpassen. Als leerkrachten meer tijd en aandacht konden besteden aan de kinderen was zo'n toets misschien niet eens nodig. Omdat de leerkracht dan wel in kon schatten wat een kind aan extra aandacht of lesmateriaal nodig heeft.

      Verwijderen
    2. Ik ben het niet met je eens, moeder van drie.
      Ik ben niet ontevreden over de school, maar er zijn dingen die daar nu spelen waar ik als ouder mee te maken krijg. En dat zie ik ook op de andere scholen waar ik werkzaam ben. (voor mijn werk bezoek ik heel veel scholen, dus ik kan heel veel vergelijken)

      Een Cito-toets voor kleuters gaat niet spelenderwijs. Dat is gewoon klaarzitten, potlood en luisteren en streepjes zetten. Uitslagen worden gebruikt om groepsplannen te maken, wat door de inspectie verplicht wordt.

      Stagiaires: ja, ik vind het kwalijk dat er te veel een beroep wordt gedaan op de stagiaires.
      Wat bedoel je met de zin: Rest mij nog de vraag welke belangrijke taken een stagiaire in hemelsnaam in de kleuterklas moet verrichten die zo belangrijk zijn dat dit eigenlijk niet voor een stagiaire geschikt is.

      Verwijderen
    3. Aan deze stagiaires worden belangrijke taken toegeschoven: de klas wordt in groepjes verdeeld en de stagiaires moeten een groepje begeleiden. Deze zin schrijf je in jouw stuk.
      ik vraag mee dan af wat vind jij dan wat deze taken zijn en waarom kunnen de stagiaires dit volgens jou niet. Waarom zou een stagiaire geen groepje kunnen begeleiden? Dit moeten ze toch leren en er is maar een manier om te leren namelijk het te doen.
      Elke school heeft volgens mij wel zaken waar je het niet helemaal mee eens bent en eerlijk gezegd zou ik zeggen maak je borst maar nat als ze naar het VO gaan want daar is het nog veel erger.
      Moeder van drie

      Verwijderen
    4. O, het VO ken ik ook heel goed hoor. Ik kijk er niet bepaald naar uit, moet ik eerlijk zeggen. :-)

      En ik ben van mening dat je niet een stagiaire van MBO niveau 2 de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan kleuters kunt geven. Ik laat toch ook niet een doktersassistent (niveau 4) een keizersnede uitvoeren?

      Verwijderen
    5. ik neem aan dat die staigiair alleen maar het groepje begeleid en niet zelf een heel lesplan voor een jaar maakt en dat uitvoert. maar samen met de leerkracht en school overlegd wat zijn/haar taken zijn en dus ook in overleg dat groepje begeleid en niet zomaar wat doet. het lijkt me dus ook niet levensbedreigend of van levensbelang zoals een keizersnede. juist fijn dat er een extra persoon is die zich hopelijk goed inzet en het graag goed wil doen... er zijn ook een hoop ouders die meehelpen op school (leesmoeders, helpen met knutselen of bijv pepernoten bakken). die hebben 9 van de 10 x totaal geen opleiding of ervaring in het onderwijs.. mag dat dan ook niet meer? sorry maar ik snap je punt niet helemaal.. ben t grotendeels met je eens over het onderwijs.. maar qua stagiairs denk ik dat het goed is dat ze er zijn ?

      Verwijderen
    6. Helemaal eens met Gretha.
      Ben zelf verpleegkundige en werk dus ook met stagiaires en die werken samen en onder onze verantwoording. Die doen echt niet zelfstandig de meest complexe handelingen maar werken onder toezicht en zo zie ik de stagiaires op school ook.
      Moeder van drie

      Verwijderen
    7. En dat is dus juist wat er nu wel gaat gebeuren. Er wordt gewoon te veel verwacht van de stagiaires, en daarnaast zijn er ook te veel stagiaires in de klas.

      Verder ben ik het ook niet eens dat ouders meehelpen op school. Als het blijft bij pepernoten bakken vind ik het prima, maar een school moet niet gaan draaien op ouders wat betreft het onderwijs. Ik zie het als een taak van de overheid om te zorgen voor meer geschoolde leerkrachten voor de klas.

      Verwijderen
    8. Kennelijk zitten onze kinderen op een andere school. Bij ons zijn er maar per keer 2 of 3 stagiaires die in 2 of 3 klassen meehelpen per keer. Dus niet meerdere per klas. Daarnaast alleen de juf in de klas sommige klassen zijn groot 28 leerlingen andere klassen zijn kleiner 24 leerlingen afhankelijk van het geboortejaar en hoeveel leerlingen daarvan zijn. Ouders helpen mee maar inderdaad alleen met pepernoten bakken, oma's tijdens een breiles ( en wie kan er beter breiles geven dan een oma) of bij voorbereidingen voor een feest. Dus misschien dat ik daarom stagiaires zie als nuttig er is er maar 1 per keer in de klas. Deze stagiaires moeten zich ook voorstellen aan de ouders en worden mijn inziens goed begeleid.
      Zo zie je maar weer dat er verschillende meningen kunnen zijn over een onderwerp afhankelijk van je ervaringen.
      Moeder van drie

      Verwijderen
    9. Het beeld dat je nu schetst, mama van drie, daar ben ik het helemaal mee eens. Zo hoort het ook te zijn. Hier vertelde de juf dat ze ook met de stagiaires een 'sollicitatiegesprek' heeft gehouden. Daar vertelde de juf wat er van de stagiaires werd verwacht en of ze wel met deze taken om konden gaan.

      Tja, het klinkt heel leuk, maar eigenlijk is het natuurlijk triest.

      Verwijderen
    10. Over het inzetten van leesmoeders op de basisschool: als ik het goed heb is ooit aangetoond dat dit zeker niet bijdroeg tot het verbeteren van het lezen van kinderen. Hooguit ontlastte de (gratis) leesmoeder (zelden een vader gezien die dit deed) de leerkracht eventjes.

      Verwijderen
  8. Breek mij de bek niet open. Mijn 3 kinderen zijn nu studerend, maar ik ben me tussen 1993 en 2012 kapot geschrokken van de staat van het NL onderwijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik werk zelf als leerkracht al ruim 10 jaar in het basisonderwijs. Ik weet niet of je zelf ook werkzaam bent in het basisonderwijs, zo klinkt het in ieder geval niet. Het basisonderwijs is een vak apart!
    Eén uitspraak wil ik er graag even uitlichten: 'Wie een dubbeltje is, wordt nooit een kwartje'. Dát is het jammere van informatieavonden (wij hebben ze ook)... Je kunt nieuwe onderwijsontwikkelingen, ideeën over het inrichten van het onderwijs, nooit in een half uur uitleggen, zeker niet aan mensen die niet in het basisonderwijs werkzaam zijn. Ik herken het verhaal over het groepsplan en de CITO scores als dé nieuwe ontwikkeling in het onderwijs: Handelings Gericht Werken. Het mooie van deze manier van werken is juist dat je als dubbeltje geen kwartje hoeft te worden! Waarom zou dat moeten? We moeten uit ieder kind het maximale halen maar laten we het kind alsjeblieft vergelijken met zichzelf, en niet met anderen. Dát is het mooie aan het groepsplan: het sluit aan bij wat een kind nodig heeft met de capaciteiten en belemmeringen die hij zij heeft. Het 'kwartje' moet aangesproken worden als 'kwartje' maar laten we kinderen die een 'dubbeltje' zijn alsjeblieft zichzelf laten zijn en zich ontwikkelen in hun eigen tempo. Google eens op HGW, bekijk filmpjes met uitleg en ik hoop dat je dan een andere conclusie trekt! Overigens, heel respect verder voor jullie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Aha, dit geeft mij inderdaad meer duidelijkheid (over wat je zelf doet in het onderwijs). Ik merk, zoals ik al zei, vaak dat ouders zonder een onderwijskundige achtergrond makkelijk een onderwijskundige ontwikkeling afdoen zonder dat ze er zelf kaas van hebben gegeten. Overigens sta je als schoolbegeleider wel weer een stuk verder van de praktijk, hè ;-). Je kunt er pas echt zelf iets over zeggen als je er zelf in de praktijk mee werkt. Wat betreft de CITO toetsen, ik neem ze zelf af in groep 8 dus dat is natuurlijk totaal anders dan hij kleuters maar van mijn collega's in de onderbouw hoor ik geen negatieve verhalen. CITO toets klinkt dramatischer dan het is, is hun ervaring. Ze moeten plaatjes aanwijzen bijv. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het speels gebracht wordt. Verder moet de toets niet afgenomen worden 'omdat het moet' maar omdat er een visie achter zit en er ook echt iets mee gedaan wordt.

      Verwijderen
    3. Ik vergeet nog te zeggen dat een groepspraktijk zelf niet verplicht is door de inspectie maar je moet wel per kind een zgn. beredeneerd leerstofaanbod hebben. Beredeneerd betekent o.a. dat je plan- en doelmatig werkt en daarvoor kun je uiteraard niet alleen afgaan op wat je ziet maar heb je ook gegevens nodig als een CITO-toets. Bij ons worden overigens in de eerste plaats gegevens van een ontwikkelingsvolgsysteem KIJK gebruikt om plannen te maken en CITO is hoogstens een aanvulling. Alleen afgaan op Toetsgegevens is bij kleuters inderdaad te kort door de bocht. De gegevens uit observaties moeten de basis zijn.
      Je merkt, discussies over het onderwijs zijn boeiend ;-).

      Verwijderen
    4. Handig, een iPad :-). Groepspraktijk = groepsplan.

      Verwijderen
    5. Discussies over het onderwijs zijn zeker boeiend. En ik merk daarin juist ook mijn ergernis. Tijdens de informatieavond werd er van alles verteld, hoe ze werken in de klas en ik merk dat veel ouders dat gewoon aannemen. Terwijl ik er dan meer over nadenk en me afvraag hoe ze tot deze keuze zijn gekomen.

      Wat bedoel je met de I-pad?

      Verwijderen
    6. Overigens: ik ben ook een voorstander van HGW hoor. En idd, ook groepsplannen vind ik een goede ontwikkeling. Ik merk echter wel dat er zo'n enorm verschil is tussen leerkrachten en scholen. Zoals jij alles beschrijft, merk ik dat je het goed voor elkaar hebt en je ook inzet voor de leerlingen. Maar er zullen ook genoeg leerkrachten zijn die het hele HGW niets vinden en zich dus ook niet zullen inzetten. En ja, daar maak ik me zorgen over.

      Over het algemeen maak ik me zorgen over het onderwijsbeleid in Nederland.

      Verwijderen
    7. De iPad heeft een automatisch woordenboek die regelmatig mijn woorden verbasterd ;-). Mooi dat we op een punt komen dat we elkaar, denk ik, vinden. Onderwijsontwikkelingen zijn mooi, HGW kan mooi zijn, het lesgeven is één van de mooiste dingen dat er is, maar het valt en staat met een visie. Net doen omdat het mode is, niet doen omdat de inspectie het zegt, maar doen omdat je als school en leerkrachten een visie hebt op wat goed is voor kinderen. Dát moet en wil je als ouder proeven op een informatieavond en dan hoef je het niet eens altijd eens te zijn over de precieze uitvoering. Het gebrek aan visie, daar maak ik me zorgen over in het onderwijs. Onderwijsbeleid moet een basis hebben.

      Verwijderen
    8. Dan hebben wij elkaar zeker gevonden! Onderwijsbeleid moet een basis hebben, en een school moet een sterke visie hebben met leerkrachten die deze visie uitdragen. En daarbij vind ik het ook belangrijk dat de leerkrachten vasthouden aan de visie, en niet meewaaien met alle winden.

      Verwijderen
  10. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een CITO-toets voor kleuters echt te ver gaan. Daar zou mijn kind in ieder geval niet naar school gaan. Waar is de tijd gebleven dat je nog een kind mocht zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik midden jaren '70 naar de kleuterschool ging, zat ik in een klas met 35 (!) kinderen. De kleuterjuf was 19 jaar oud en had de KLOS (3-jarige opleiding) gedaan na haar MAVO. Niks stagiaires en assistenten. Was het vroeger beter? Mwah.

    Overigens speelde die 'groep nul'-problematiek toen nog niet. Kinderen gingen pas naar school met het nieuwe schooljaar, niet met hun verjaardag. Sommmige kinderen waren dus al bijna vijf op het moment dat ze aan de kleuterklas begonnen.

    Wat is je eigen baan in het onderwijs eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie zitten in dezelfde fase als wij, oudste gaat een half jaar naar school en laatst bij de informatieavond ben ik ook wel geschrokken van die citotoetsen en dat erbij werd gezegd dat de school daar ook op werd 'afgerekend'. Ik hoop ook echt dat het geen druk geeft bij de kleuters en dat het echt spelenderwijs gaat.
    Verder zit oudste nog steeds in een relatief kleine groep (beneden 20) en dat vind ik wel fijn, deze groep wordt wel groter, maar er komt ook weer een extra groep voor de instromers. Stagiaires zijn er gelukkig niet veel, wel wat assistenten die helpen met knippen en plakken en dat vind ik geen probleem :)

    BeantwoordenVerwijderen