zondag 24 maart 2013

Ons spreadsheet

Wij gebruiken sinds 1 januari dit jaar naar grote tevredenheid een uitgebreid spreadsheet om onze inkomsten en uitgaven bij te houden. Sinds we met deze spreadsheet werken, hebben we een veel beter inzicht in onze uitgaven en gaan onze uitgaven ook drastisch omlaag.

We hebben al meerdere keren het verzoek gekregen om onze spreadsheet beschikbaar te stellen zodat men zelf de uitgaven kan bijhouden. Daarom heb ik op deze koude zondagmorgen, onze spreadsheet even aangepakt en zo aangepast dat hij door iedereen gebruikt kan worden. Ook door personen met geen of weinig kennis van spreadsheets.

Het is mogelijk om de spreadsheet te exporteren naar Excel, maar ik kan geen garanties geven dat alle formules goed blijven werken in Excel. Zelf houden we de spreadsheet bij in onze Google Drive, zodat we het overal kunnen benaderen en tegelijk wijzigingen in kunnen maken.

Wil je ook je eigen online spreadsheet met daarin je inkomsten en uitgaven bijhouden, dan kun je onderstaande stappen uitvoeren om gebruik te maken van onze spreadsheet:

Stap 1
Wanneer je nog geen Google account hebt, moet je een Google Drive account aanmaken.

Stap 2
Open de volgende pagina in je browser: Google Drive

Stap 3
Wanneer je ingelogd bent met je Google account, dan kun je via "bestand" en dan "een kopie maken" de spreadsheet in je eigen Google Drive opslaan.

Stap 4
Wijzig op het tabblad "overzicht" de kostenposten en pas ze aan naar je eigen smaak. Probeer binnen het huidige aantal van maximaal 18 verschillende kostenposten te blijven, anders zijn er grote wijzigingen in de spreadsheet nodig om alles werkend te krijgen.

Stap 5
Doe hetzelfde met de inkomsten.

Stap 6
Werk de jaaruitgaven en -inkomsten bij. Dit zijn de gele vakken onder de kopjes "jaarlijks". De maandelijkse inkomsten en uitgaven worden automatisch berekend aan de hand van de jaaruitgaven en -inkomsten.

Stap 7
De spreadsheet is klaar voor gebruik.

En dan?

  • Over het algemeen hoef je alleen in de gele vakken te werken. De overige vakken bevatten over het algemeen formules die verloren gaan als je daar wijzigingen gaat maken. Wees dus voorzichtig met het aanpassen van niet-gele vakken.
  • Het bijhouden van de uitgaven doe je in de verschillende tabbladen (zie onderaan). Alle uitgaven van maart komen dus in het tabblad "Maart".
  • Heb je na het lezen van deze blog nog vragen, tips en/of suggesties? Dan kun je die via de mail aan watkosteengezin [at] gmail . com aan ons sturen en dan zullen we kijken wat we voor je kunnen doen. We horen natuurlijk ook graag als je de spreadsheet gebruikt en er blij mee bent.

Bonus
Er zit nog een mooie bonus tabblad in de spreadsheet "boodschappen" verwerkt. Hierin kun je al je favoriete boodschappen in voeren met de daarbij behorende prijzen van de verschillende supermarkten bij jou in de buurt. Je krijgt dan een overzicht waar je je boodschappen het voordeligst kan halen.

9 opmerkingen:

  1. Leuk, een binus tabblad voor de boodschappenprijzen. Goed idee je spreadsheet te verspreiden.
    Ik heb mijn spreadsheet uitgebreid gemaakt, te uitgebreid, zodat ik nu weer terug ben naar wat minder toeters en bellen.

    Geweldig dat het je gelukt is met nog minder geld rond te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb je spreadsheet bekeken. Ik heb zelf iets dergelijks in excel: een jaarbegroting. Ietsje anders maar in grote lijnen komt het gewoon op hetzelfde neer. Leuk om eens een andere begroting te zien. Ff kijken hoe een ander gezin zijn bestedingspatroon is. Leerzaam.
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie spreadsheet ziet er goed uit, als je het te uitgebreid maakt dan wordt het zo'n klus om het steeds te vullen en bij te houden.
    Wij maken een keer per jaar een heel gespecificeerd overzicht. Hier benoemen we alle inkomsten en uitgaven apart en daarvan maken we dan maandbedragen. Ik weet dan wat er overblijft per maand nadat alles betaald is inclusief de post onverzien. van dat bedrag spaar ik het overgrote deel en een deel is voor onze wensen.
    Ik schrik wel een beetje van jullie hypotheeklasten tov jullie budget. Wij zitten op bruto rente van 766,00 pm en een levensverzekering van 225,00 pm netto. Onze netto lasten liggen iets onder de EUR 700,00 pm. Ons huishoudgeld is ongeveer 4200,00 pm. Wij wonen in een ruime eensgezinswoning onder de rook van Amsterdam.
    Wij hebben de mazzel gehad dat we, toen we het huis kochten in januari 2002 EUR 50.000 hebben afgelost uit de overwaarde van ons oude huis. Wij werden toen voor gek verklaard want waarom geen auto, boot of iets anders leuks maar nu ben ik blij. Wij hebben twee kinderen een van 13 en een van bijna 8'
    Kirstin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt! Je had mij je spreadsheet al eens gegeven maar deze is nog chiquer:) Ik ben door jullie google drive gaan gebruiken en dat bevalt heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb al enkele jaren zelf een excel spreadsheet. Ben er ook heel tevreden over, vooral het inzicht dat je hebt. Je overziet gewoon alles meteen. Het leert je erg veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk zelf ook al jaren met een Excel spreadsheet. Ik heb echter een tabblad voor de jaaruitgaven op jaar en maandbasis. Een tweede tabblad met een gemiddeld maandinkomen en elke maand heeft een eigen tabblad met uitgeschreven alle kosten. Steeds als er iets wordt afgeschreven of uitgegeven gaat de datum waarop dat plaats vindt in de kolom erachter. Zo zie ik precies wat er wanneer is afgeschreven. De pin uitgaven en reserveringen staan apart in het tabblad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt! Ik lees al een hele tijd mee op jullie blog en ga me nu toch maar eens wagen aan een begroting. Fijn dat je jullie spreadsheet deelt met ons... Ik ga nu maar eens alle papieren erbij zoeken en alles op een rijtje zetten! Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor het delen van je spreadsheet! Gister heb ik 'm aangepast aan onze situatie en vanaf vandaag is ie in gebruik. Ik vind 'm erg handig en overzichtelijk. Nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze spreadsheet is voor mij een uitkomst! Ik ben gepensioneerd en heb, toen ik nog werkte, altijd een goed inkomen gehad. Nu merk ik dat ik mijn uitgaven goed in de gaten moet houden. Mijn zoon studeert nog en dat kost ook het nodige. Ik heb de 18 verschillende kostenposten op mijn situatie aangepast. Het hadden er van mij nog wel een paar meer mogen zijn, maar durf het niet aan te passen. Ik vind de spreadsheet erg handig en ga hem vast intensief gebruiken. Dank jullie wel voor het werk wat je hebt willen doen. Super!

    BeantwoordenVerwijderen