dinsdag 1 oktober 2013

Onze uitgaven van september

Dit keer weer eens op tijd een overzicht van de vorige maand en een tussenstand voor het gehele jaar, want we hebben na het opmaken van de afgelopen maand wel geleerd dat we de administratie weer wat actueler moeten houden in plaats van een paar keer per maand alles achteraf in voeren.

We zullen direct beginnen met het visueel maken van de categorieën waar we te kort kwamen en waar we overhielden. Hierin vallen de categorieën boodschappen en verzekeringen negatief op en kinderopvang positief.

 

Ik zal per categorie proberen een verklaring te geven waarom we teveel hebben uitgegeven of juist hebben bespaard. Te beginnen met de hypotheek. Het moge duidelijk zijn dat de uitgaven voor de hypotheek lager uitvallen uit dan begroot door onze extra aflossingen die we dit jaar gedaan hebben. Kwamen we in januari per maand nog ruim €1 te kort op deze kostenpost. Nu hebben we in heel 2013 al €325,64 minder uitgegeven.

De kinderopvangkosten zijn ook flink lager geworden doordat onze oudste naar school gaat en we wat hebben geschoven met de kinderopvang waardoor we voor de overige 2 kinderen minder opvang nodig zijn.

Het pijnpunt van september, de boodschappen. We zijn maar liefst €135 over ons budget gegaan. We hadden wel verwacht dat september een duurdere maand zou worden doordat we 2 verjaardagen hebben waarbij ons huis vol zit met visite die voor het grootste deel ook allemaal blijven eten. Dat we zoveel over ons budget zouden gaan, zagen we pas nadat we alle bonnetjes gisteren hadden ingevoerd in ons spreadsheet. We gaan ons leven dus beteren en voortaan weer sneller ons spreadsheet bijwerken zodat we eventueel nog wat kunnen bijsturen.

Gelukkig hebben we voor de huishoudelijke artikelen geld overgehouden. Dit wordt voornamelijk behaald doordat we nu zeer regelmatig gebruik maken van een wasbare luier.

Voor uitjes en vakanties hebben we ook nauwelijks geld uitgegeven. Niet zo gek zo vlak na een heerlijke vakantie, maar we hebben in deze categorie ook nog wel wat goed te maken.

Voor tijdschriften + abonnementen en uit eten valt ook weinig te zeggen. Weinig uitgegeven en dus geld overgehouden.

Ondanks dat we de verjaardag van VL niet met dure cadeaus hebben gevierd, valt ook deze maand de kostenpost cadeautjes weer duurder uit dan begroot. Maar we waren er in januari al achtergekomen dat we deze kostenpost ook veel te krap hebben vastgesteld.

Voor kleding hebben we deze maand ook weer meer uitgegeven. DL groeit hard en ZL1 en ZL2 hadden allebei dringend nieuwe schoenen nodig. Niet met geld gesmeten, maar nuttig besteed.

De kwartaalrekening voor de verzekeringen konden we deze maand weer betalen. Daarom een flink tekort op de verzekeringen. Over het jaar genomen doen we het nog prima en geheel naar verwachting.

Voor vervoer hebben we niets uitgegeven. Weinig noemenswaardige tripjes voor het hele gezin waarmee we veel kilometers hebben moeten rijden.

Huis en inrichting is ook weer goedkoop gebleven en dus ook weer ruim binnen budget.

Elektriciteit en water waren weer duurder dan begroot, maar we verwachten nog wel een flink bedrag terug doordat we nu elke maand teveel betalen en veel minder gebruiken.

Telefonie + TV zijn ook deze maand weer wat goedkoper dan begroot, maar de aansluiting voor glasvezel ligt inmiddels in huis. Dat betekent dat we binnenkort over zullen stappen en met een beetje pech zitten we dan ook nog een maand vast aan dubbele kosten.

De uitgaven voor heffingen zijn zoals verwacht.

De onvoorziene uitgaven zijn niet gebruikt, maar ook voor deze kostenpost hebben we nog veel goed te maken door een dure ambulancerit.

Over het hele jaar gezien doen we het best goed. Tot nu toe hebben we €1.386 minder uitgegeven dan begroot. Voornamelijk doordat we gesneden hebben in onze kinderopvangkosten en doordat we flink zijn gaan aflossen. Hieronder alle getallen uit ons spreadsheet voor het hele jaar:



En in grafiekvorm is dan duidelijk te zien waar het goed gaat en waar het minder goed gaat. De kinderopvang en huis en inrichting doen het vooral goed. De onvoorziene uitgaven gaan duidelijk over onze geplande begroting.



Ik zal de les die we de afgelopen maand geleerd hebben nogmaals herhalen zodat deze ook bij onze lezers goed blijft hangen. Zorg dat je je uitgaven altijd direct in je spreadsheet of huishoudboekje invoert zodat je direct kan ingrijpen als een bepaalde kostenpost uit de hand dreigt te lopen.

13 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Wat ik (en dat ligt wrs aan mij) niet zo goed begrijp: jullie uitgaven lijken mij zo vaak "verrassingen".. Zo van: dit hadden we gepland, en dit is het geworden, zus en zoveel overschrijding/minder.. Dat vind ik zo gek; je moet en hoeft je budgetten toch niet te overschrijden? Dat lijkt me zo "controle-loos"..
    Voor ons is een kostenpost strak begroot op 500 bijvoorbeeld, en meer wordt en kan er niet uitgegeven worden..
    Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zulke grote verrassingen zijn het niet toch? De boodschappen zijn de enige kosten die niet volledig voorspelbaar zijn voor ons. De ene maand blijven we 50 euro onder budget en de andere maand gaan we er flink over. Jammer, maar voor ons zijn de budgetten richtlijnen waaraan we ons zo goed mogelijk willen houden. Maar het is voor ons niet noodzakelijk en daarom geven we ook wel eens meer uit dan begroot. Gemiddeld genomen geven we minder uit dan begroot en daar gaat het ons voornamelijk om.

      Verwijderen
    2. Er slaan idd meer staafjes naar rechts uit, en daar gaat het om :) Zelf zou ik alleen de verzekeringen wel anders/beter begroten. Anders slaat die om het kwartaal zo uit... Maar goed, ieder doet het op zijn eigen manier.. Heb nog steeds veel respect voor jullie 22K extra aflossing in 1 jaar!

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je opmerking, ik (VL) kan me er wel in vinden. We werken daarom ook hard aan een spreadsheet die wat specifieker is per maand. En daar starten we 1 januari mee.

      Verwijderen
  2. Ik vind het knap dat jullie het zo bijhouden.
    Ik hou het zelf ook allemaal in excel bij en hoewel ik als IT-er best veel in excel voor elkaar krijg, heb ik er geen grafieken voor aangemaakt. maar ik zie wel per maand wat ik heb uitgegeven en wat ik over heb gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook meer van reeele bedragen. en dus kwartaalbedragen in de maand begroten dat ze betaald worden en niet elke maand en zo dus elke maand een verkeerd beeld. maar iedereen is anders. en op jaarbasis klopt t ;) ik hanteer geen echte budgetten, wel hou ik in excel bij wat er binnenkomt. dit gaat direct naar spaar. een vast maandbedrag gaat 1e van de maand naar de betaalrekening. daarnaast staan alle vaste lasten en "budgetten"voor tanken en boodschappen erin als richtbedrag. zo zie ik ook wat we die maand overhouden. alles wordt erin verwerkt (boodschappen pinnen we, superoverzicht juist dankzij excel) en ik heb constant het saldo staan wat na aftrek van vaste lasten en restant budget tanken/boodschappen overblijft. dus alleen bij extra uitgaven gaan we over het maandbedrag heen. dan komt er geld van de spaarrekening bij. die uitgaven denken we dus ook wel over na maar in principe kan het. het gaat vooral om het overzicht en dat werkt voor ons super :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doordat ik het boodschappengeld contant in mijn portemonnee heb hoef ik niet elke keer bonnetjes in te voeren om het overzicht te bewaren, ik zie gewoon hoeveel geld ik nog heb. Maar meestal doe ik ook maar 1 keer per week boodschappen, dus dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook weer begonnen om 1 keer per week de weekboodschappen te halen. In de zomer lieten we het vaker afhangen van het weer: bij mooi weer de bbq aan. Nu kunnen we weer gaan plannen voor een hele week, en dan hou je je ook aan het budget.

      Verwijderen
  5. ik doe ook maar 1x per week boodschappen en vriend ook. hij bij de l.idl en ik bij de B.as hier vlakbij (naast school/psz/gym etc..:) ). maar ik pin ze bewust wel. zo kan vriend nooit boodschappengeld vergeten als hij boodschappen doet. en ik vind een maandbudget veel fijner werken dan een weekbudget. en dat heb ik nu dus in mijn excel.. :) ieder zn ding! ;) en zo zie ik ook wat ik heb uitgegeven aan de boodschappen en wat bij andere winkels en dus niet onder boodschappen valt. terwijl als ik geld in mn portemonnee zou hebben dan gaat t ook op aan andere winkels of de glazenwasser...
    Gretha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi overzicht. Ga ik ook maar eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hypotheek kosten16 oktober 2013 om 17:13

    Wat hebben jullie een hoge hypotheek! Betalen jullie zoveel rente of is de hypotheek gewoon hoog? Je kunt hier namelijk ook op besparen door over te stappen van hypotheek en een boete te betalen hierover. Die waarschijnlijk minder hoog uitvalt dan wanneer je kiest om je hypotheek niet over te zetten en de hoge rente te betalen. Hier hebben wij een paar jaar geleden voor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hebben we uiteraard ook wel overwogen, maar de boete en de kosten voor het opnieuw afsluiten vonden we toch wel erg hoog. Bovendien is de kans groot dat we geen nieuwe hypotheek kunnen afsluiten omdat we nu minder zijn gaan werken (en dus minder geld verdienen) dan toen we onze hypotheek destijds afsloten.

      Verwijderen
  8. Gisteren tegen jullie blog aangelopen en ben gelijk wat stukjes gaan lezen. Leuk om te lezen en goed dat jullie zo open zijn. Nadeel is natuurlijk dat je dan wel veel vragen kan krijgen waaronder dus nu van mij :). Ik meende ergens te lezen dat jullie de zorgverzekering begin van het jaar in 1 keer betalen. Echter zie ik dat niet terug in de resultaten. Ik zou dan bijvoorbeeld bij verzekeringen een grote uitgave in januari verwachten. Is dit dus meegenomen in jullie begroting of niet?

    Daarnaast nog een ander dingetje. Ik zie ik dat jullie 1800 per jaar opzij willen zetten als spaargeld voor de kinderen. Op een niet vaste spaarrekening krijg je daar slechts een paar procent rendement op. Op papier is het dus beter om dit geld nu fysiek in de aflossing van de hypotheek te stoppen (netto besparingsrendement van 3% (0.58x5.1)) en dan later (eventueel met terugwerkende kracht) te gaan sparen voor je kinderen. Het is misschien niet veel, maar het zijn de kleine beetjes die helpen.
    Ik weet dat jullie aan de max aflossing voor dit jaar zitten en dat, vanwege die aflossing met deels spaargeld, jullie ook nog niet aan de belastingvrije limiet in de 3e schijf zitten dus voor dit jaar totaal niet relevant, maar op lange termijn misschien iets om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen